2 morro never come!

Mangopalms spot: Tuk tuk , Sumatera, Indonesien (väldigt vacker natur, jättefint. Verkligen)
Condition: Mätta, alkohol påverkade, glada! (Lillpalmen har som det blåbär han är i världsdjungeln bränt sig idag, inte otippat)
Lokal time: Idag äre torsdag! Torsdag.

i taxin en tidig morgon!

I tisdags morse vaknade vi i rättan tid, något frusna efter första resnatten med AC!! Fruktansvärt!

Vi pinnande på och kom iväg otroligt snabbt från hotellet! Allt bra så långt! Vi fiskade upp en taxi, och efter bara 10 minuter och en del beröm till palmen som gått upp så lätt, kommer han på att han glömt sin mp3 i hotellsängen.. Inte bra. Dyrt.

Men palmen har ändå aldrig gillat den!

ferry to dumai, detta är alltså bakåt..

buss station!

skolklass, enbart kvinnor.. lite tråkigt... NOT!

spel.. utan pengar..

minivan, 2 timmar.

buss, 12 timmar!

Vi fick tag på 3 biljetter till staden Dumai på östkusten, mellersta Sumatra. 6 timmar senare anlände vi till en stad, troligtvis en stad som inte sett turism sedan månlandningen. Iväg till stadens busstation, som visade sig vara ett mindre skjul. Där fixade vi biljett till en stad som heter Parapat, och ligger i norra delen av ön, som för övrigt är världens 6:e största! Men innan bussen gick han vi med att undervisa en engelska klass, skapa kontakter med en man som jobbar som lärare och gärna sett att vi stannat hemma hos honom, spelat indonesiskt spel med div löst folk från bygden, och kanske främst, insett att landet vi befinner oss i innehåller väldigt härliga, (och kanske stjärtliga) människor. Bussresan som följde är en halv roman, times new roman, size 11. Men vi kan förklara den på samma sätt som ur en reserekommendation vi läste på internet: Omänskligt-outhärligt- 2 timmar minibuss med 20 personer, varav minst 2 rökte, med stängda fönster. Därefter 2 timmar väntan ute i ingenstans på en liten restaurang med ett gäng pårökta indonesier. Sen började bussresan, 20:30 i tisdags kväll- 12 timmar i en buss, som för övrigt också var ett hem för 100-tals kackelackor, genom höglandets berg och dalar. Även här rökte man på ganska skapligt, hela natten. När sedan morgonmonsunen kom vid 3 tiden kom vi också fram till att taket läckte in bra med vatten och när man vaknade upp på morgonen var tjocktröjan genomsur.. Och rökfylld… Mango hämtade sina tofflor på andra sidan bussen eftersom att chauffören kör som nån form av värmlands-rally-förare, och vägarna är krokigare än gamla landsvägen mellan blåhult och bastasjön på hökensås!

utsikt.

utsikt..

Men fram kom vi, det ska ni veta! Och väl framme vid halv 9 på onsdags morgonen hoppade vi av bussen och möttes utav höglandets ljumma temperatur, ca 18 grader, och regn. Svenskt väder med andra ord. Men som ni ser på bilderna så är naturen lite annorlunda… Vi befann oss nu vid världens största vulkansjö! En sjö, i en vulkan helt enkelt. Och mitt i denna sjö (strl som vänern) ligger den en ö, stor som Singapore. På ön ligger en liten by som heter ”tuk tuk”. Dit tog vi oss med färja, för ringa 5 svenska enkronor!

Vi kvarterade in oss på ett litet ställe, i ett otroligt stort och fint rum med egen balkong, badkar, västerländsk toa och andra faciliteter! Kostnad: 17 kr/skalle och natt!

badstället på guest houset.

undervattens bild

buggkväll!

På kvällen blev det mat och indonesisk dans på en närliggande restaurang, en filmatisering och ett bevis på våra inhemska danskunskaper publiceras inom kort på bloggen!

vyer!

hells angels!

Idag. Idag e de torsdag. Idag hyrde vi två små motorbikes för att färda oss miltal bort. Med en mer eller mindre handritad karta begav vi oss mot okända mål. Bortom berg, dalar och moln! Vi färdades genom regn och rusk, kalla vindar och småstannade och fikade på vackra platser runt om ön. Och till slut nådde vi målet. De varma källorna vi hört talas om. Utan förväntningar kom vi dit och trodde inte det var så mycket för världen med lite varmvatten.. Men ack så fel vi hade!

Rena Island ju!

stek i ångor!

varmt...

bad i hett vatten!

Miljön vi kom fram till var fantastisk helt enkelt. Jordens inre pyste upp ur berget och 70-80 gradigt vatten rann ur berget och bildade en liten bäck, downhill. Palmen trampade på en hal kant och drev ner sitt högerben i en liten uppdämd del av bäcken. Steamed palmleg blev resultatet och vi tog det senare lite mer försiktigt. Vattnet från bäcken leder människorna sedan ner till div swimmingpooler, och där tog vi oss ett värmande 40 gradigt bad innan vi begav oss hem igen, lagom till solens nergång!

En vacker dag i psykadelisk anda mår man säga! Dessutom har vi rekat en kul aktivitet inför morgondagen, så kikar ni in på mangopalm imorgon kanske ni får uppleva något av det coolaste på väldigt länge!

Ikväll hälsar vi till er där hemma,

Palmen, Mangot, Lillpalmen, rabieskatten under bordet  samt en hel drös pårökta indonesier!