Lägre än så här blir det inte!

 

Mangopalms spot: Västra Koh Tao (skölpaddsön)

Lokal tid: Mörkt och högt tidvatten, så kanske mellan 18:30-19:00

 

Palmen tar första delen:

Fick sovmorgon till 9, därefter frulle. Ensam då mango gått upp 2 timmar tidigare och åkt med morgonbåten.

Har befunnit mig i en neggoperiod de senaste dagarna p.g.a mkt, för mkt krångel från resortets sida.

Så fortsatte också dagen, otippat dök min instruktör upp i tid och jag fick en bok, satte oss, skrev upp alla rätta svar i boken, utan att knappt läst frågorna, och 20 min senare var teoridelen av min kurs avklarad… Killen heter Hampus, och är inte dansk som annars inte varit otippat.

Men vinden skulle vända!

Halv ett träffades vi igen, skramlade snabbt ihop utrustningen och fick vänta en halvtimma på taxi till piren. Och under den tiden gick jag från minus till hyfsat stort plus!

Båten avgick och jag som ensam elev fick en otroligt bra kemi med min lärare (ca25år från sundsvall, med samma tänk kring livet och dess innehåll) Vi har snackat konstant i 4 timmar (så fort vi inte varit under ytan vill säga) och alla frågetecken och funderingar man haft har rätat ut sig.

 

Ban´s diving resort: Det största dykresortet i världen (!) Utfärdade förra året 10000 cert, och står enl Hampus för 3% av PADIs intäkter. En fabrik helt enkelt. Och det är det vi har kännt av.

Nu till dyken. Första dyket idag (första för mig på 1,5 år) var djupdyk, till 30m inget lustigt med det. Såg havsaborre på ca 5-6 kilo bl.a Dyk 2 handlade om navigering, eller skulle handlat om navigering. Innan mitt lokalsinne hann föra mig vilse fick vi annat att tänka på, en enorm sköldpadda! Över en meter lång! Lätt det coolaste jag sett, och vi spenderade mer än halva dyket enbart studerandes denna enorma varelse som ägnade sig åt födointag. Helt unbelivablel! Amazing!

 

Mangos tur:

 

En annan kan ju inte ta sovmorgon längre! 06.45 ringde klockan, kan tänka mig att många där hemma tycker synd om mig nu, sen va det ner till 7-11 för frulle. Färdiga mackor och juice, helt okej föda en kall (25 grader) morgon…  alla samlas 07.30 sen bär det av mot hamnen! Åker ut till norra ön där det går in en liten vik som mitt absolut första dyk äger rum! Helt sjukt roligt och finns inte så mycket att jämföra med.. mycket små fisk och en och annan lite större men nu ibörjan försökte man mest hitta balans och rapa så mycket som möjligt..

 

Andra dyket görs lite närmre den västra sidan och är ungefär samma som första, lite övningar och simma runt lite, dock extremt roligt och tiden går väldigt fort, 40 min nere på botten känns som ingenting.

 

Gjorde teori provet idag med så nu är all teori avklarad, imorgon väntar två dyk på 18 m sen är certifikatet klart :D

 

Jag och pelle sitter nu och har avnjutit en middag ihop och grymt mycket nytt att prata om!

 

OBS!! IDAG ERSÄTTER TEXTEN BILDERNA DÅ INGA BILDER TAGITS, OBS!!

 

// pelle&fidde


Kommentarer
Postat av: VP

Jag är så stolt över er, som om ni vore mina egna barn! Kanske timbuktu tänkte på dykning när han skrev "the botten is nådd".



Här är det dåligt väder, tack för att ni undrar.

2009-09-22 @ 16:09:35
Postat av: LF-LE.....

Kolla komentar på bloggen 2009-09-20 jag skrev på fel dag.sorry.

2009-09-22 @ 17:14:30
Postat av: Ewa

Låter helt underbart roligt! Gott att det stämmer för dig nu Erik! Har aldrig sett en så stor sköldpadda....oj vad jag längtar efter att dyka...'

Tack för ni delar med Er till oss som sitter och tittar ut genom kontorsfönstret på ett höstruggigt , lagom kallt väder.. NJUT!!!!!!!!!!

2009-09-22 @ 18:02:14
URL: http://www.ewablogg.blogspot.com/
Postat av: Pia Magnusson

Lukas undrar om du kan ta med en sådan brud hem, han längtar redan. Kul att allt kom tillrätta efter att du tappat lusten Palm, det är så med livet lite upp och ner och ni har haft god flyt hittills. Här kämpar vi på i höststormarna. Kram

2009-09-22 @ 19:49:10
Postat av: palmen

VP: Du är som en pappa, och vi är som en stor familj! Kul att ni har det regnigt! Hoppas frosten kommer snart oxå, men de göre den nog!

Ewa, det är en lång historia. Men för att göra den kort, min instruktör hade inte sett en sköldpadda på koh tao sedan okt förra året.. Så hade en så sjuk tur den dagen, och den var helt crazy big!



Pia, Ska se vad jag kan göra, men under själva akten får nog lukas se till att vara överst i sådanna fall...

2009-09-24 @ 17:54:41
URL: http://mangopalm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0