Aska i borrarna

Fredag. 29 April. 2011

 

Last spotted in: Senor Beach, Bali, Indonesia

Antal lop/styrkepass senaste veckan: 2

Antal bestigna vulkaner: 3

 

Mina sinnen talar ut: ('Fredrik Mango Magnusson' har onskemal om att foljande redovisas)

Vad ser jag: En prostetuerad (nehe??) hora i baren som raggar pa en en australiensisk man som till synes redan verkar ha kvinnligt sallskap med sig. Upplagt for 3kant? Jag haller tummarna for allas basta!
Vad känner jag: Mattnad efter stekta nudlar med blackfisk, rakor, skaldjurs-spett med jordnotssas. Exklusivt tanker ni? Inte da, arligt talat den billigaste matratten pa menyn. Forstar ni varfor man alskar Indonesien?
Vad hör jag: The Color Of My Love - Celine Dion. I mina lurar, arligt talat..
Vad luktar jag: Puder. Blivit pudrad i ansiktet idag for forsta gangen i mitt liv. Absolut, det behovs sakert en massa puder, men anda, efter det att frisoren var klar med klippningen borjade hon sminka mig, okey?


Hasselbackspotatis hissar: Vulkanklattring som ar vard modan

Hasselbackspotatis dissar: De standiga 5minuterna man lagger pa att dividera om priset


Dagens blogg skiljer sig lite fran mangopalm-normerna. Detta beror framst pa att nar jag valde ut bilder till bloggen, vilket jag vanligtvis gor innan sjalva skrivandet, uppnadde antalet bilder 26 st. 26 bilder i ett blogginlagg, det kanndes inte rimligt. Men jag kan omojligtvis tillata mig sjalv att korta ner antalet.

Sen resonerade jag som sa har: en bild sager mer an 1000 ord. Da borde alltsa 26 bilder saga mer an 26.000 ord. Och sa langa inlagg vill ni anda inte lasa. Alltsa. bara bilder idag, njut, for det kan jag lova att jag gjorde nar dom togs,

 

Hall tillgodo!



Efter ett par veckors resande pa java har vi nu antagit oss nast sista huvudstoppet pa resan, Bali. Men forst, sista dagarna pa java::


Efter manga om och men kom vi fran till Selo och indonesiens mest aktiva vulkan, Merapi.


Utsikten blir pa nagot vis haftigare om man ser det fran den har vinkeln.


Moln, berg och fantastiska vyer.


Hasselback showar lite for mig och risodlarna pa berget.


Har syns vulkanens topp ryka lite grand efter senaste utbrottet, Okt 2010.


En trevlig riskokare.


2 Dagar senare anlander vi till Mt bromo, en vulkan som hade sitt senaste utbrott for bara 4 manader sedan. Den har bilden ar tagen fran ett narliggande berg strax innan soluppgangen 05.00


Och har har vi den, rykande farsk, Mt Bromo! (okand vulkan i forgrunden).


Hasse stannar pa viewpoint-over-havsnivan mendans jag beger mig norr over. Molnen ligger pa marken men skingrar sig snabbt nar solen dyker upp.


Helt otippat moter jag dom har varelserna pa toppen. 15 sma indoneser som taltat har over natten. Sjalvklart tycker dom det ar jattespannande med en vasterlanning och att fa testa sina sporadiska engelskakunskaper, jag gillar! Basta morgonen pa resan hittills?


Utsikten var total. Tuttal.


Efter soluppganen akte vi Jeep halvvags fram till vulkanen, som teoretiskt sett fortfarande har ett sakerhetsavstand pa 2km. Teoretiskt. Bilden tagen fran hogsta punkten pa vulkanen, Mt Bromo.


Hoppar man hoger rullar man ner for slanten, hoppar man vanster hamnar man i helvetet, motsvarande. Otackt.


Kanslan var lite som att sta pa kanten till helvetet och ha chansen att ta snabbaste vagen ner.


Mullrande, pysande, vibrerande. Obeskrivlig kansla. Forst hor man ett kokande ljud, sedan ser man moln av aska valla fram och komma upp ur halet..


Tnx to Molly & Jackline for this pic.


Sedan bar det vidare till vulkan nr 3, Ijen. men forst lite problem med bussen pa dom ofattbart sonderkorda vagarna dit..



Mt Ijen ar idag en arbetsplats. Man bryter svavel ur vulkanen pa ett for oss ofattbart satt. Man bar dessa korgar med en medelvikt av 70kg upp ur vulkanen och sedan ner pa markniva.
En av de mest färgstarka, spännande och skrämmande platserna jag besokt.


Dessa arbetare utsatts for ett av dom farligaste jobben man kan tanka sig, helvetiskt?
Lukten ar nast intill outhardlig, lukten av svavel-gaser, halsen blir torr och man hostar bra mycket. Snoret ar enl Hasse pissgult.


Ja. Jag ar jatteglad over att jag fick prova bara. Jisses, jag hade inte pallat halvvags ner (varan Schweitsiska van rubbade knappt stangen), trots att jag ar dubbelt sa stor som dom sma stackars indoneserna som bar dessa korgar for ca 4$, dag etfer dag.


Nej, det ar inte helvetet. Men sa nara man kommer. Gaserna gor det stundtals jobbigt att andas och manniskorna har nere i botten pa vulkanen sliter verkligen for sin lon.


En sjo av svavelsyra ligger precis intill brytningspunkten i vulkanen, nar vulkanen ar mer aktiv bubblar det friskt, sa var dock inte fallet nar vi var nere.


Som jag forstar det hela gar processen ut pa att leda in svavelangorna i div skrot-ror/tunnor for att denna ska kondenseras och ur rinner en kletig vatska som sedan stelna till rent svavel. Mannen pa bilden hackar loss svavel-kakor.


Ett gott forsok att inte grina illa, trots att man haller andan.


Last-stationen. Arbetarna far betalt for antal kilo dom bar ner till foten av berget. Vanligtvis mellan 70-75kg per man. Som mest bar vissa runt 100 kg svavel..


Vad sager ni vanner? Carpe diem pa den va?

//Jens of Sweden

Kommentarer
Postat av: Pia Magnusson

Jag tyckte lite synd om mig själv idag när jag skulle ut med tidningarna.Som sagt allt kan ändras, det är ju ett dröm jobb om man jämför med dessa stakare. Tänk att kroppen fixar detta tunga jobb, mmm P vad Du får uppleva på Dina resor. Men måste Du stå så nära kanten, fotot är bra men man blir lite rädd. Kul att följa Dig på resan Du måste vara rese expert där, Du får börja med äventyrsresor för den som vågar lite över det vanliga men inte vågar helt själv.Det skulle passa Dig.Reseledare det ligger ju i släkten, helt klart. Va RÄDD om Dig hälsningar från ett underbart Habo som just nu vaknar upp i solljus och allt är neongrönt så vackert och det luktar underbart, som sagt att köra tidningar i den miljön är underbart den bästa tiden är just nu. Många många

KRAMAR

2011-04-30 @ 05:17:25
Postat av: mango

dina sinnen talar ut! det är vackert.. vilken touch! 4/5 toast!

2011-04-30 @ 09:52:44
Postat av: Palmen

Kanns tryggt att ha med dey pa resan Pia :)

2011-05-05 @ 15:28:15
URL: http://mangopalm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0