Last Call - Filippinerna 2013

Datum: 2013-03-27/28

Resdag: 50/50

Blogg nr: 18

Ort: Flyget mellan Cebu och Hong Kong / Tåget från Stockholm

Antal medresenärer: 2

Läser: Life of PI

 

Så har det blivit dags att sammanfatta Filippinerna. Under två månader har jag studerat Filippinarna med lupp, även om det kanske ändå är turisterna och de vita besökarna i landet som är mest intressanta många gånger.
Men först har jag sammanställt en liten tariff med ålderstecken gällande bebältningen på flygplanet efter att själv gått igenom nedanstående:

 

0-5 år. Fastspänd som ett strypsexsdeltagande djur finns det ingen mening med bälte. Dessutom hindrar det en från att suga bröst.

5-12 år. Det känns spännande att flyga, ut på äventyr! Säkerhetsbältet åker smidigt på då förväntningarna på flygresan är skyhöga, dessutom ännu inga pungkulor att klämma.

13-18 år. Nu börjar det bli jobbigt. Inte bara för att pungen växer, säkerhetsbälte är totalt onödigt eftersom att man ändå inte kommer att krocka i luften. Man klickar i det när flygvärdinnan går förbi och sedan lossar det så fort hon passerat. Fuck you!

19-24 år. Nu reser man kanske på egen hand. Bältet ska vara på och man vill gärna visa det för att påpeka att man minsann vet hur det fungerar när man är ute och flyger, man är ju vuxen.

25-30 år. Man kommer på sig själv med att dra åt bältet hårt som fan. Döden har plötsligt börjat existera. Nya liv kommer till jorden runt omkring en och man vill absolut inte wasta livskvalitet på att gå runt halvt utvecklingsstörd på grund av att man inte använde bälte på flyget som körde in i en stolpe innan take off.

 

Hissa och dissa Filippinerna!

 

Hissar:
1.Dyka med hajar. Den här gången har det varit både Valhaj, Threasure Shark och White tip. Alla tre arter på armlängds avstånd. Hajja att detta är häftigt!
2. Filippinernas västerländska beteende. Till skillnad från andra länder i s.o Asien känns invånarna skärpta och tänker lite själva.
3. Orörda stränder, hängmattor och tomma restauranger. Beach bungalows, kokospalmer och kucklande tuppar i en skön harmoni.
4. Fridykning. Bästa på länge och ett nytt intresse är fött!
4. Ceres bus company. Filippinernas stora aktör inom busstransporter i landet. Alltid lika bekväma, pålitliga, svala, frekventa och billiga.
5. En stor öl till maten innebär en stor, öl. En enda SMB Grande kan få även den längste svensk att känna ostabiliteten komma krypande. En öl.
6. Sist vill jag hissa det filippinska finansdepartementet som efter att den dåvarande presidentkvinnan på 200peso-sedeln avsattes efter omfattande korruptionsanklagelser fick sitt ansikte på sedeln utbytt mot den Filippinska apan Tarsier.

Dissar:
1. Maten är tyvärr överlag sämre än i övriga s.o asien. Jag tror det fattas kärlek. Maten är ibland lite klen och hittar inte riktigt fram till smaklökarnas g-punkt.
2. Den vita mannen. Dom sätter sig själva över lokalbefolkningen och styr över den ickeariska rasen som Hitler.

 

Stockholm/Sj:s försenade regionaltåg 175 mot Göteborg

 

Klockan på armen visar 21.36, Filippinsk tid. 2,5 dygn efter det att vi lämnade Dumagete. Fortfarande vinter ute, snö och sol i Västerås. Ungdomar med vinröda tungt beskattade småpåsar. Västerås, så danskt. Snart är verkligheten ifatt mig igen. Den ljusgrå, ibland tillsynes bleka vardagen.

 

Jag är väldigt glad över den här resan. Som vanligt är det mötena jag kommer att bära med mig allra mest. Mötena med människorna. Och djuren.
Tack Sillarumpan. Filippa, Olle, Agnes, Josh, Kate och alla jag dykt med. Och ni som läst bloggen. Ni är grymma att dela minnen med.

 

Resan hem har gått bra. Moskva bjöd på mjuk, fin, ljus lager och ett par omgångar Yatzy tills ljudet av högtalarsystemet går på och resans slut tvingar sig på mig, oavsett vad jag vill eller hur mycket jag än hade velat stanna kvar ett tag till och sippat klart ölen.
 ”This is the last call. Mr Palmqvist, please procead to gate 21 immedelity .”

 

 
//På återseende

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0