David aka Lill Palmen gästbloggar!

Gäst bloggare: Lill Palmen
Position: hälften skrivet i cell S3 (soij 4) Malaysia, resten på lyxhotell i bankok

Jag ska inte bara sammanfatta min resa här utan tänkte också ge
förstahands insider information om hur det egentligen står till med mango-palm-världenrunt resan.

Min resa börjar i lugnaste semesteranda i Singapore och det visade sig snart att så mycket jobbigare ska det inte bli!
Lugna dagar för mig och Pelle i Singapore när Mango var på sjukhus resulterade i att jag sett det mesta som Singapore har att ge då det är ganska litet.  Sammanfattningsvis består Singapore av: elektronikvaruhus och sjukhus. (Det sistnämnda kan tänkas vara en lätt missupfattning)
I Singapore träffade vi också en go blandning av människor, två tyskar en med bullemi och en utan. en fransman. Utan. en svensk. Utan. svennen hette Pelle och var även målet för min del.
(Pelle har för övrigt lite svårt att erkänna att han faktiskt är en turist och inte så inhemsk som han försöker ge sken av (detta kommer jag få skit för men Pelle har i sina allra mest inhemska stunder: en bunt sedlar i bröstfickan, kamera förbud på utvalda inhemska plattser, inget behov av solkräm och han försöker att kränga taxi till alla vita som går förbi))
Ett gang glada (vissa mer andra midre) turister



Detta ar en bild pa Mangot efter det att han kviterats ut.


Vi bodde alltså på ett litet gest house i Spore där Pelle nyligen kvarterat in sig när jag kom. Här skapades nya bekantskaper och folket som bodde här var väldigt öppna och härliga. Jag blev inkvarterad utan Pelle i ett rum med en Canadensare, en engelsk tjej och en Malaysisk student. Det var roligt och jag lärde mig mycket tex att Malaysia, Thailand och Indonesien är fattiga av den enkla anledningen att folket i dessa länder är så lata. Jag fick också lära mig att malaysier är lömska, onda och fula. Allt detta lärde Cannadesaren mig förutom det att malaysier är fula, det är en egen iakttagelse.  

Det bästa med Singapore var:  
Allt mitt och Pelles skitsnack om den canadensiske pratkvarnen som bodde i sängen jämte mig.
All elektronik.
Allt kul folk.

Det sämsta med Singapore var:
Dyrt
Värmen (den var lite för mycket)
lukten av "Packis" on our hostel!

På impuls så sticker vi vidare till Sumatra, en resa som inte bör ta så lång tid men som tog detta sällskapet 3 dygn. Klockor ställdes fel och båtar missades.
Ön har ganska mycket att erbjuda och vi hade nog från början inte riktigt koll på hur stor den faktiskt är. Att åka buss här tar mycket tid och energi men två nattbussar av lite olika standard hans med.
Om Lake Toba (som var de ena av de platser som vi tillbringa lite längre tid på) måste nämnas: underbart landskap, Sund svamp kultur och trevliga människor.
Om Ebooh på Phula whe kan jag bara nämna: underbar snorkling/dykning, strandtomt och otroligt blå/grönt vatten!
Ett mycket trevligt minne är när vi precis har anlänt, är mycket trötta o hungriga t.o.m lite griniga, ställer från oss våra ryggsäckar och det hoppar upp en katt och pissar på Pelles rygga till min och mangos stora förtjusning!
Ett annat trevligt minne är från 12 meters djup när min luft tog slut.

Pelle och Mango pa vag hem efter ett dyk utan mig, jag var lite krasslig vid tidpunkten.



Fargglad bild pa all fisk "vi" fangade.

Det bästa med Indonesien och Sumatra:
Naturen
Att somna till akustisk gittar i lake toba
Dykningen
Att det är lätt för en arbetarklass kille att bli miljonär
kissenödiga katter

Det sämsta med Indonesien:
Cigarettröken
Ingen kan engelska
Vägarna
Att södra Asiens största koloni av kackerlackor bor i lokalbussarna


Pelle visar overkroppen under varan lilla egen tracking till vattenfallet i LT.

Här kommer några matnyttiga saker jag lärt mig under resan som jag bara svagt anat innan:

Att om man tycker sig se sig själv bli omkörd av en moppe med en hel soffgrupp på så är det troligen en korekt iaktagelse
Att avbryta dyk när man har femtio bar kvar är för mesar
Om man är övertygad om att det inte går att trycka in fler rökande Indonesier i en minibuss så finns det fortfarande gott om platts
En överkörd cyklist eller en krockad bil är inte mycket att stanna och orda om utan löses lättast genom att bara fortsätta

Hur står det då till med mango-palm-värdenrunt resan? Efter att ha infiltrerat sällskapet under en månads tid så känns det som om:
1. sällskapet aldrig kommer lyckas ta sig hem
2. att om de mot förmodan lyckas ta sig hem, kommer vara helt förslappadde
3. de riskerar att lägga på sig en donkenmage/ölmage vilket inte skulle se bra ut hemma

I övrigt tycker jag att de klarat sig bra när de t.om överlevde första delens hårdaste prövning, Mangos födelsedag.

Nu ska  dra mig hemmåt för att se till så att inte bagarna tar över helt och hålet. over and out!

Kommentarer
Postat av: mango

Klart godkand!

2009-11-29 @ 17:25:51
Postat av: Emmi

Absolut! Tummen upp för lill Palm :)

2009-11-29 @ 17:58:17
Postat av: mamma palm

Vilka fina bilder du tagit, den på Fredrik var jättebra.

Pappa skrämmer upp bagarna på loftet.



Blir det bra med stuvade makaroner och mammas köttbullar till middag?



Välkommen hem.

/mamma och pappa

2009-11-29 @ 18:03:51
Postat av: Broder

Broder: Välj ett program med rättstavningsprogram och korrekt grammatik nästa gång! Så kanske även vi icke dialektiker kan läsa det.

2009-11-29 @ 18:54:43
Postat av: mangomamma

Det känns ändå skönt att det finns lite liv i killarna.Bilden på Fidde är riktigt bra. Hoppas nu att bagarna sticker och du får jobb när du kommer hem.

2009-11-29 @ 19:32:46
Postat av: LF-LE...

Grattis i efterskott Fredrik.Skyltsöndagen blev hel lyckad med en varm monsun vind och ett härligt regnande.Sköt om er allihop.

2009-11-30 @ 14:58:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0