Da kanns det som nar vi startade...

Mangopalms spot: Georgetown pa on Penang, Malaysia
Lokal tid: 22.00 +8 fran London (vintertid)
Writer: Fido

Da va vi framme! Tog oss upp tidigt, jatte tidigt pa morgonen.. klockan va sakert 4 - 5 svensk tid.. tog en tuktuk till buss stationen som vi anlande till igar och tankte att det maste finnas en stor buss till malay.. men sa va inte fallet, den enda bussen som gick var till huvudstaden i malay och det ar lite val langt ner.. varat mal for dagen var butterworth och sedan over till on penang for overnattning.. Men som overallt annars finns det folk med special erbjudande pa mini vanar som gick till butterworth.. sa fick bli en van for 300 bath (60 kr) i 4 timmar mot det nya landet!

Akte cirka 5 mil innan vi nadde gransen och va tvungna att ga igenom tullen, ett forsta stopp dar vi visade pass och fick stampel nar vi lamna landet, bada tankte att det gick ju smidigt, kunde ju smugglat in va som helst.. aker 2 min, nasta stopp.. har gar dom igenom packning och mini bussen och far en stampel att vi far stanna i 90 dagar i malay.. aker 2 min till och ett stopp till, denna gangen for att kolla minibussen igen sa inte lost folk sitter i bagagen.. tror vi..

efter bara 3 timmar var vi framme, aldrig hant att vi tjanat tid pa en resa! blir dock avslappta mitt i ingenstans kanns det som saa vi borjar traska mot det som kanns som en hamn.. hittar ett mat stalle som vi garna sitter vid en stund eftersom vi glomde kaka innan vi akte.. fragar lite folk om vagen och det visar sig att vi ar precis vid hamnen dar baten gar.. koper en biljett for en mindre formogenhet, 2 sek..

Val over pa on, tar vi oss mot china town dar det finns manga guest house och restauranger! hittar boende och gor oss hemmastadda for forsta natten i malaysia!

Nyheter pa resan:
Ny valuta - 1 Ringit = 2 svenska ungefar
Nytt sprak - alfabetet som vi ar vana att se det
Polis - polis!
Tid - +1 jamfort med thailand

Muslimer -  Daligt med sprit!

Observera den roda texten pa imigrations pappret!!

Avslappta i tomma intet...

Pa baten mot Pengan!

Test av kamerans leendefunktion, avancerad teknik det dar!

Tankte ga ut o kaka ikvall, men som man sager: man ska inte ga over an for att hamta vatten, utanfor dorren pa varat guesthouse star en man och steker burgare!! fantastiskt goda, RM 5.10!

//mangopalm -09

Nu sjunger vi pa sista versen!

Mangospot: Hat Yai, Sodra Thailand
Klockan ar har 19:32
Efter visst tekniskt strul ar nu bloggen i sin ordning igen!

Tanken med dagen var ju att korsa gransen och befinna oss i Malaysia nu. Och ja, det borjade bra! Jattebra! Vi kom upp fran varan lilla dubbelsang (med delat tacke) redan innan 9! Mot busstation och finner buss med avgang 10.00 dest Hat Yai. Vi trycker i oss lite mosad kyckling blandat med stekt agg och hoppar sedan pa bussen soder over!
Efter 5:30 pa en buss med en toalett mindre an en kvarts provhytt pa H&M ar vi antligen framme. Inser da att vi kanske inte kommer hinna korsa gransen idag, utan stannar tills imorgon och tar en buss tidigt pa formiddagen istallet!

Staden vi befinner oss i ligger nastan sa langs soder ut man kan komma pa vastkusten i Thailand. Staden utsattes for en rad bombningar mot olika mal, bl.a flygplatsen for bara nagra ar sedan och ligger pa gransen mellan vart buddister och muslimer harskar. Religioner har ju en formaga att skapa problem, och krig.
Hur som helst ar laget lugnt har nere, hundar spatserar gatorna och det finns en stor del inslag av kinesisk matstallen. Vi har inte hunnit se sa mkt av staden, mest mat och glass. Det gar at mycket glass nu fortiden ska ni veta!

Imorgon maste vi ner mot ekvatorhallet, stalla om klockan annu en timma och bloggar forhoppningsvis fran trakterna kring Butterworth imorrn!
Om inte, bloggar vi som illegala flyktingar fran Thailand pa Torsdag! Och det ar ocksa kul!

Har kommer lanken igen till varan coola hoppvideo!
Dessutom finns det en kortare dykfilm pa Palmens Facebook, enjoy!

Pa bussen soderover, mango ser ut som ett lik!

Pa manga langfardsbussar kor man karaeoke. Frag oss inte varfor..
men javligt jobbigt ar det med alla ballader!!!

At the moment!

//Hajl

Forlat mamma...

Detta inlagget ska egentligen komma fore nasta inlagg, men av tekniska skal gor det inte de, hall tillgodo!

Mangopalms spot: Moby Dick guesthouse, Chaweng, Koh Samui inget annat!, Thailand, Världen

Lokal tid: GMT+7

Skribent: Ali mango

Dagen var planerad in i minsta detalj, dock hjälper inte detta i alla lägen…

Plan: hyra moped, se vattenfall och andra lösa aktiviteter runt ön och kolla upp båt tills imorgon..

Börjar förhållandevis bra med lite discount på moppen, specialerbjudande som givetvis bara gällde oss just idag :D sån otrolig tur! Åker mot piren och lyckas ta oss dit på 30 – 40 min, båtar söder ut går en gång i timmen så bokar allt imorgon.. kollar på kartan för att se lite aktiviteter runt ön.. ser att det finns ett vattenfall inte långt från piren och bestämmer oss för att åka dit.. (våran uppfattning av karttillverkning i thailand har väl inte varit på topp enda sen vi kom hit, men kan kanske inte begära för mycket av en gratis karta..) åker in på vägen som tydligen ska nå vattenfallet, fanns bara en väg enligt kartan.. åker så långt in det går och möter en återvänds gränd efter några km.. Åker ut igen för att försäkra oss om att det verkligen är rätt infart.. Enligt karta, jaa.. åker in igen och prövar en annan sidoväg , utan resultat.. bestämmer oss för att byta vattenfall..

Vårat nya vattenfall är mer utmärkt med skyltar så detta kunde vi inte missa! Det gjorde vi inte heller utan kunde hoppa av våra moppar och traska upp till ett vattenfall på 18 m! va en liten pöl nedanför som man kunde simma lite i, hade dock läst tidigare att det fanns ett vattenfall på närmare 80 meter inte alls långt från detta vattenfallet så bestämde oss för att åka dit..

Detta är nog det mest attraktiva vattenfallet på ön och en massa aktiviteter runt om tex tiger klappning, elefant ridning, åka linbana och annat sköj! Från parkering upp till vattenfallet skulle det ta ca 25 minuter att gå enligt en taxi-försäljare som skulle ta 100 bath per skalle för denna vägen upp, HA aldrig livet tänker vi… hur svårt kan det va?? Första etappen tog oss runt 10 min pigga och glada! (Halvvägs hit hade taxin kunnat nå pga terrängen, om det nu inte var helikoptertaxi dom menade.)Ser en liten pöl och några människor, men detta kan inte va allt, eller? Byter om för att bada en sväng, möter då ett par som kommer uppifrån, frågar om det finns mer där uppe, och tydligen hade vi bara nåt 1/3 av berget fram till vattenfallet.. fortsätter därför att traska uppför, nu i betydligt svårare terräng.. stigen lutar mer och mer ser dock skyltar hela tiden där det står ”keep clean” så vet (tror) att vi är rätt.. kommer dock aldrig till ett vattenfall som är 80 meter och eftersom stigen fortsätter, fortsätter även vi uppför, allt värre terräng hela tiden, även stigen börjar försvinna eller bli mer otydlig, ser inga skyltar på en lång stund.. efter 45 min, konstant svettande bestämmer vi oss för att vända.. ser nu att stigen som vi trodde vi följt inte syns till eller det finns massor av stigar ser det ut som, lite skillnad mot hemma där det är mossa om det inte är en stig.. allt såg precis likadant ut.. efter 10 min frågar pelle: - har vi gått här? Fidde: -ja! Eller…. Vi har tappat bort vart vi kom ifrån ute i skogen i tuff terräng, vet dock att det går en fors en bit bort och den kan leda oss ner.. kommer ut från skogen och klättrar längs en uttorkad fors eller mindre vatten i iaf.. är väl inga bergsklättrare i grunden men tar det väldigt försiktigt ner för skada sig här uppe vore ingen hit… En skrämmande men också rolig och helt fantastisk klättring väntade oss..

Kommer fram till första lite större vattenhålet och stannar här för lite avkylning, vätskekontroll och bildtagning.. kallt och skönt vatten och en lite mindre grotta :D, kl är nu 16.30 så ungefär 1.5 h innan det mörknar.. tar oss sakta allt längre och längre ner och till slut ser vi människor och märker då att vi tagit oss allra längs ner även förbi där vi bytte om första gången.. Andas ut och badar en sväng till i det sköna sötvattnet!

Hungriga hoppar vi upp på våran moppe och når en restaurang som från utsidan ser ut som en buffé vilket det typ va, fast i metallformarna låg det rått kött och där vi skulle sitta ställde dom fram en typ av grill.. Man lagar liksom sin egen mat thai-style! Klämmer i oss stora mängder mat och frukt och avslutar med glass..

Srry att bildkommentarerna uteblev, tekniskt strul!!

//Mangopalmen

Dagen da vi drog ovanligt mycket Ronny & Ragge skamt

Mp:s Spot: Lost internet cafe med limegrona fotoljer i staden Surat Tini, Province Surat Tini, Thailand
Klockan ar nu strax efter 8 och har ar dagens Eko kvart i fem:
Skriver gor jag, Mango ocksa, men inte blogg.

Idag stallde vi klockan pa halv 8, for att hinna med allt vi vill gora nu innan vi maste fly landet som legala turister. Mango hade inga forvantningar vad gallde Palmens uppstigningsformaga, men tro det eller ej sa var bada uppe ur halmen strax efter halv 8! Palmen forst!
Vi tog varan lilla moppe, stannade pa en vacker restaurang (pa Koh Samui fortfarande, ja) nara havet, fast langt ifran nu da, ja, alltsa tidvattnet ni vet. Darefter akte vi pa kansla, kom fram till ett nytt omrade i djungeln dar det skulle finnas ett vattenfall och traskade dit, skyltat t.o.m! Omkring 2 km senare nadde vi platsen, ni ska veta att man definerar ett vattenfall pa ett lite annorlunda vis har an hemma i Sverige. Har ar det mest en back som rinner ner for klippor, inte ett 90graders fall.
Vi badade och tog mycket trevliga bilder, mycket trevliga! Ja kanner dom. Vandrade sedan ca 300 m nedfor fallet och tog sedan moppen sista halva varvet runt on innan vi var tvungna att lamna tillbaka den vid 1 tiden.
Fixade lite med packningen, kakade spagetti, hika en taxi och tog oss ner till piren mot fastlandet. Visst att resan skulle ta ca 3 timmar, men efter en och en halv gick alla av. Vi misstankte att nagot var fel. Sa vi gick oxa av, och tur var val det.
Sista biten till staden (med 130000inv) var det namnligen buss som gallde. Smatt forvirrade kom vi iaf pa bussen. Delade tankar kring vaxelladan pa en V-styrd bil och gick sedan av. Taxi till hotellet for en forsumlig slant, men da ingick oxa ett lurerifosok till ett annat hotell. Vi blev bittra. Val pa ratt stalle var vi utsvultna men fann snart Pizza company. Efter att vi skadat menyn och tyckte de var dyrt skulle vi ga vidare, da plotsligt blev det 2 pizzor for priset av en och vi fastnade i pizzatrasket for kvallen. Efter det en liten glass pa en glassbar. Livet ar tufft ibland. Har i staden finns det mang hundar. Folk kan lana hundar, folk kan ga ut med andras hundar. Valdigt fa vasterlanningar syns till och staden har inget att erbjuda turister i stort sett. Men who cares, we leave tomorrow morning!

Plan A for imorgon: Ta oss over gransen till Malaysia via landvagen (Ooooh, Spoookie). Forlat mamma igen.
Paln B: Finns det inga avgangar imorgon, leta upp Pizza Hut och prova salamipizzan, den verkar spannande, men vet inte, aldrig varit direkt glad i korv. Kanske vi tar en ol istallet.
Vi far se.

Waterfall, igen

Badenbaden

Like a waterfall

Jattehogt var det, saker 50 meter. Minst

Bildtext saknas

I backen sitter nacken..

Promenad i Surat Tini

Kopcenter. nej vi shoppar inte, vi soker foda!

De som soker finner

En mycket trevlig efterratt, mycket trevlig

//Palmango

7-4 En vanlig mellanmjölks-arbetsdag

Mangopalms spot: Moby Dick guesthouse, Chaweng, Koh Tao, Thailand, Världen

Lokal tid: GMT+7

Skribent: El Palmo

Ikväll spelar enl uppgift Björn Rosenström på Sigges. Vi spelar Björn här hela kvällen och tänker på Göteborg, sen ber vi böner, att dessa barn får många söner, som går i pappas farfars spår.

Vi inleder bloggen med en hälsning till er som ska dit ikväll: Fan vá gött!

Igårkväll, eller ja, snarare eftermiddag berättade bloggen om förfesten som nalkades. Den kom, sågs och segrade! Redan strax efter sjutiden besökte vi första baren. Trevligt, inte som i sverige och mycket, mycket av det mesta. Främst biljardomgångar. Näst efter rabarberpaj.

Tiden gick som vanligt väldigt fort och inte förens vid 4 tiden vankade vi hem till lilla sängen. Det är med andra ord en vanlig arbetsdag, 7-4, sånna ni gör hemma i Sverige ni vet, varje dag. Kul.

Bilderna kommer visa delar av vad vi var med om, känsliga tittare kanske ska nöja sig med texten.. Och då har vi redan censurerat bland bilderna ska tilläggas.

Hur som helst, idag vaknade vi som vi förtjänade, lagom pigga vid 11 tiden, pinnade ner till Burgerking, sa hej (sá wat dí krap) till expiditen, beställde maten, provade en papp-krona och satte oss för att äta, koma och bara njuta av flöt!

Resterande del av dagen har kretsat kring helikopterrånets offer. Det är hemskt, och vi är enade om att de var sjukt coolt gjort, genialiskt!

Vi själva har försökt planera en liknande kupp imorgon. Här på ön finns det folkabussar, omgjorda till banker med bankomater i bagagen, och en liten servicelucka i fram för stora uttag. (Finns likadana bussar omgjorda till barer också, vilket ni kommer se på bilderna nedan) Vi ska landa på taket på bussen med en helikopter, spränga oss genom den 1mm tjocka plåten med en kinapuff och sedan plocka med oss alla hundratals bath i fickorna innan vi lämnar stället och flyr med en longtailbåt in i djungeln där en tuk tuk står på ojämn tomgång och väntar på oss för vidare transport.

Jag vet inte om vi nämnt det tidigare, men innan jag reste trodde jag inte att ett så korrumperat land som thailand fortfarande existerade på 2000-talet. Så betalar vi x-procent av bytet till polisen skulle vi ärligt talat kunna genomföra kuppen i verkligheten..

Har pratat med människor som haft narkotika på sig, blivit haffade (då säljaren är korrumperad med polisen), handfängslade och köpt sig fria för en summa inte större än en svensk 42” platt-tv.

I ett annat fall fick en pappa köpa loss sin grabb som smugglat över gränsen, och fått 38 års fängelse. Det var dock dyrare, 5.000.000 bath enl historien. I Malaysia ska man inte heller röka på för hårt då det officiella straffet vid grövre narkotikabrott är, ja. Execution. Och det vore ju onödigt, speciellt nu när vi redan betalt 21 nätter i Australien…

Imorgon ska vi gå upp i hyfsad tid, helst springa en runda på stranden, och sedan resa runt på ön med moppo. Jaja, vi får se hur det blir med löpningen.

Sen är vi klara på den här ön, i det här landet och den första månaden på resan!

Som man säger i Karlsborg: Pergite!

En kompletterande bild från dykkursen, här torröver Fidde tryckutjämning i baren!

Drinklista, Mango valde Screwdriver, Palm Kamikazi...

En vanlig företelse, alltså biljard, inte det i bakgrunden!

Patygata!

Mangodansen kring stången

Live! Sköna killar i musikarbetarklassen

Klockren partybild!

Green Mango, största baren i stan

Funderade länge på om jag skulle lägga ut denna, men som mango säger, man måste bjuda på sig själv ibland!

Observera huvudbonaden

Bananpannkaka med nutella på är stadard i landet!

Barbuss

God natt från ett idag, lite mulet och småkallt (25grader) Thailand

Mangopalm

Chang i Chaweng

Mangopalm  Spot: Koh Samui - Chaweng

Lokal tid: 18:38

Dagen började med en sedvanlig continental brekfast. Därefter tog vi en MC-taxi till Fotbollsgolfens 18 hålsbana på ön. Visst låter det stort, exotiskt och ballt!

Efter 11 hål blev man servad med en kall cola, då hade palmen övertag med 2 pinnar. Sista 7 hålen spelades med hårda tävlingssinnen.

Jag har lovat mango att inte skryta eller säga vem som vann, då vi båda enar att det viktigaste är att ha roligt, inte att vinna. –Not.

Efter en så pass hård aktivitet (tog säkert en timma) behövde vi lite vila och chillade runt i staden, delade en lunch, hatade lite taxifolk, spanade in beachen, kom fram till att vi har det rätt bra, (vilket vi gör i stort sett varje dag) och sen gick vi och köpte oss ett par öl. Det hårda semesterlivet rullar därmed på och i skrivande stund står mango med mangon i luften och plockar fram plattången, jag äter chilinötter och kylen är påslagen på max-kya! Björn Rosenström i högtalarna och syrran och hunden!

Det vankas alltså utekväll i det största partykvarteret på hela Samui!

Mer om Björn imorgon då vi kommer att ha en liten minnesstund på kvällen för att hedra koserten på Sigges som vi i år för första gången på många år missar, men man kan inte få allt.

Bild nummer ett togs när vi anlände till guesthouset igår, petitesser menar vi. Så länge dom håller sig under halvmetern är det inget vi reagerar vidare på…

Toamonstret

trippel mc-taxi

Missriktad spark

Vilse på golfanan

FIkus

Förfest med KUNGEN Björn!

/Musketörerna

Hundar, horor och Happy ending!

Mangopalm  Spot: Koh Samui

Lokal tid: 21:39

Igår (onsdag) genomförde palmen sitt nattdyk och fick där med sitt mkt välförtjänta avancerade dykcertifikat, efter mkt slit! (-Not)

Dyken skrevs på och blev stämplade innan dom ens var gjorda, så hade jag inte kommit upp till ytan på sista dyket hade jag ändå haft mitt cert ;)

Efter 2 dyk på eftermiddagen och en del krångel (israeler är som man kanske förstår inte dom mest omtyckta människorna på jorden, alla verkar ha samma uppfattning, och dom israeliska guiderna vill hellre ha engelskmän i sina kurser än dom egna landsmännen) t.ex att dom lyckades tappa en undervattenskamera värd 40000 bath på botten under dyket, som dessutom var en av dykresortets överhuvudens privata kamera, var det iaf dags för nattdyk! När båten gick ut var det redan stora vågor, lite för stora för första nattdyket kan jag tycka. Dessutom var vi nästan en timme försenade, vilket betydde att det var kolsvart, en timme tidigare gick solen ner. Väl ute på havet kom åskovädret, och regn, regn från sidan med blåst.. Århundradets kallaste båtresa. Allt blev genomblött, kläder, plånbok, kamera, och loggbok, nu före detta loggbok.

Dyket gick bra, vi såg fisk. Luften räckte också, nästan.

På kvällen samlades vårat resesällskap (me and mango) för lite avslutningscermoni i baren. Och som sig bör efter en dykkurs blev också kvällen blöt. Bl.a klädsimm.

Idag satte gårdagskvällens aktiviteter lite käppar i hjulet, en lite för snävt ställd väckarklocka samt en aningen seg och långsamt palmblad resulterade i att vi missade 10 båten mot Samui. Nästa gick 15.00 Men vad gör det när vi fick en trevlig långbrunch med ett svenskt par i restaurangen. Alla vi träffar tror att vi är från Göteborg, trots att varken jag el Mango heter Glenn…

Stor katamaran (Petter & Thomas släng er i väggen) till Samui och transfer till eastcost, Chaweng är platsen vi befinner oss på just nu.

Kvällen har bjudit på massage, Donken (igen) samt ett sjysst och billigt guesthouse!

Nu är det 2 veckor sedan jag duschade med varmvatten, så man är inte bortskämd med sådanna faciliteter på resande foten!

Imorgon är en annan dag, då får vi se vad som händer. Och fötter.

Till sist vill vi hälsa till den svenska Kebabrullen, vi älskar dig! å barnen! Ååå dig!

Som vi säger här i Thailand: ”Köpt kärlek är sann kärlek!”

En av Ban´s dykbåtar

Inte en av Ban´s dykbåtar

Min instruktör, Hampus

Enhärlig dykarpose!

Observera vattennivån i masken efter istigningen

Vi kastade boll nere på botten!

Testade Grottdykning, bara för dom med utbildning! (och dumma människor)

Mekat mkt moppe i mitt liv, men detta var första gången 15 m under ytan..

(Vi fick inte igång den)

Me and Hampussy

I hamnen på Koh Tao

Katamaranen till Ko Samui

Coola killarna längst bak

Avslutar med en trevlig liten bild på min vänstra bröstvårta!

Hej på er så länge!

Palmango

Finito!

Fidde är nu Open water certifierad vilket innebär: simma utan flytanordning (sånna man sätter på armarna)..

Dyk 1: Gjordes i Japanese garden, där vi gjorde 2:a dyket igår, först lite övningar sen bort till ett vrak! En dykbåt som gick till botten för ca 6 månader sen fick vi simma runt lite och kolla, rätt okej med fisk och sikten ca 15m samt lite ström. Var nere på cirka 16 meter i 40 min, 30 grader i vattnet.

Dyk 2: gjordes vid white rock, ett stort område med koraller och väldigt mycket fisk såg bland annat: en rocka, ål, trigger fish (stor, attakerar vid parningstider), angel fish, barracuda samt lite andra lösa fiskar… 14 m i 40 min, efter detta dyk va allt klart!

Så fort jag kom tillbaka till resorten så åker pelle iväg ut mot havet, möttes både idag och igår vid alla dykgrejerna, han hämta sitt och jag lämna mitt :D hinner dock dela ett par vackra ord sen brukar vi även slå varandra lite för att verka lite manliga antar jag.. han slår alltid först så jag bara rycks med liksom.. vet dock inte exakt anledning, är nog en grabbgrej tror jag…

Ikväll väntar en avslutningsmiddag med gänget och lite film från dagens dyk, sen får vi även 3 for 2 i baren så kan hända att man utnyttjar denna rabatt!

Pelle kör sitt ”natt”dyk (19.00 uuhhh) ikväll sen är han väl tillbaka runt 21 då som certifierad advanced open water dykare! Jaaa jag har fått höra detta några gånger.. såå han kommer säkert att dela några öl ikväll med!

Har inte snackat så mycket om vår fortsatta resa än dock, men båda är nog överens om att dra söder ut längs med öarna imorgon, sen tåga in i Malaysia innan månadsskiftet, får planera mer noggrant vid baren ikväll..

//lonley-mango

Lägre än så här blir det inte!

Mangopalms spot: Västra Koh Tao (skölpaddsön)

Lokal tid: Mörkt och högt tidvatten, så kanske mellan 18:30-19:00

Palmen tar första delen:

Fick sovmorgon till 9, därefter frulle. Ensam då mango gått upp 2 timmar tidigare och åkt med morgonbåten.

Har befunnit mig i en neggoperiod de senaste dagarna p.g.a mkt, för mkt krångel från resortets sida.

Så fortsatte också dagen, otippat dök min instruktör upp i tid och jag fick en bok, satte oss, skrev upp alla rätta svar i boken, utan att knappt läst frågorna, och 20 min senare var teoridelen av min kurs avklarad… Killen heter Hampus, och är inte dansk som annars inte varit otippat.

Men vinden skulle vända!

Halv ett träffades vi igen, skramlade snabbt ihop utrustningen och fick vänta en halvtimma på taxi till piren. Och under den tiden gick jag från minus till hyfsat stort plus!

Båten avgick och jag som ensam elev fick en otroligt bra kemi med min lärare (ca25år från sundsvall, med samma tänk kring livet och dess innehåll) Vi har snackat konstant i 4 timmar (så fort vi inte varit under ytan vill säga) och alla frågetecken och funderingar man haft har rätat ut sig.

Ban´s diving resort: Det största dykresortet i världen (!) Utfärdade förra året 10000 cert, och står enl Hampus för 3% av PADIs intäkter. En fabrik helt enkelt. Och det är det vi har kännt av.

Nu till dyken. Första dyket idag (första för mig på 1,5 år) var djupdyk, till 30m inget lustigt med det. Såg havsaborre på ca 5-6 kilo bl.a Dyk 2 handlade om navigering, eller skulle handlat om navigering. Innan mitt lokalsinne hann föra mig vilse fick vi annat att tänka på, en enorm sköldpadda! Över en meter lång! Lätt det coolaste jag sett, och vi spenderade mer än halva dyket enbart studerandes denna enorma varelse som ägnade sig åt födointag. Helt unbelivablel! Amazing!

Mangos tur:

En annan kan ju inte ta sovmorgon längre! 06.45 ringde klockan, kan tänka mig att många där hemma tycker synd om mig nu, sen va det ner till 7-11 för frulle. Färdiga mackor och juice, helt okej föda en kall (25 grader) morgon…  alla samlas 07.30 sen bär det av mot hamnen! Åker ut till norra ön där det går in en liten vik som mitt absolut första dyk äger rum! Helt sjukt roligt och finns inte så mycket att jämföra med.. mycket små fisk och en och annan lite större men nu ibörjan försökte man mest hitta balans och rapa så mycket som möjligt..

Andra dyket görs lite närmre den västra sidan och är ungefär samma som första, lite övningar och simma runt lite, dock extremt roligt och tiden går väldigt fort, 40 min nere på botten känns som ingenting.

Gjorde teori provet idag med så nu är all teori avklarad, imorgon väntar två dyk på 18 m sen är certifikatet klart :D

Jag och pelle sitter nu och har avnjutit en middag ihop och grymt mycket nytt att prata om!

OBS!! IDAG ERSÄTTER TEXTEN BILDERNA DÅ INGA BILDER TAGITS, OBS!!

// pelle&fidde

Ett litet steg för mänskligheten, ett stort steg för fidde!

Avalkoholiseringen har tagit hårdare på oss en vi först trott.. pelle letar nu alternativa vägar för att nå rus... Eftersom man inte får dricka något när man dyker så har kvällarna nu bestått av mer givande samtal och inte en massa sluddrande samt att vi nu inte somnar runt 9.. detta tar på vårat förhållande men nu har vi ett "upphåll" i 3 dagar där vi bara ses morgon och kväll.. likt ett svenssonliv :D

Idag började kursen på riktigt... eller jaa.. i poolen iaf! lite teori på morgon och 3 teori prov sen på eftermiddagen var det daggs för att dra på sig utrustnigen och ge sig i poolen!! riktigt rolig upplevelse!! imorgon 07.30 blir det ut till havs för 2 dyk ute vid korallreven, pelle börjar även sin kurs imorgon men åker nog ut på eftermiddagen..

ikväll äre lite beachparty, dock det nyktra alternativet!! kanske en glögg.. EN glögg!

gunga vid restaurangen!

åååååå

hej!

dykgruppen, 3 Dk, 1 CA, 1GB

coola folket vid nätet, vi ville inte va med...

//mango

Äntligen doppa efter 3 veckors soppa(torsk)

Palmen bloggar idag den 19 sept, lokal tid 17:00 från receptionen (Gratis Wireless!)

Mango är på kurs, förväntas tillbaka efter mörkrets intrång.

Det har varit en konstig dag, en halv dag skulle man kunna säga. För första gången på 3 veckor (Ja så länge har vi varit iväg nu) har vi 2 varit ifrån varandra längre tid än en thailändsk massage  (30-130min beroende på massagetyp).

Sen har vi fått göra en sak som vi inte heller gjort sedan Jesus gick på jorden, ställt väckarklockan! Fy vad hemskt det var.

American breakfast, sedan drar Palmen iväg mot repetitionskurs, halvdag.

Jag plaskar omkring i polen, vattenkokaren, korken och andra övningar från plask och lek avlöser varandra. Jag vill här tillägga att Mango nu har förlorat sin baddare som han hade på ryggsäcken när vi reste iväg, han får väl försöka skaffa en ny när vi kommer hem.

Efter kursen gick vi och käkade potatismos. Det är gott med potatismos. Mmm.

Mango har pluggat frenetiskt, likt den blå maskiningenjörsjude som han är. Hela kvällen igår, och hela dagen idag..

Själv har jag legat i vattnet 3 timmar. Jag grävde en grop i botten där jag satt. Då kom det många små fiskar till den. Sen vågade det lite så gropen försvann. Jag blev rörd.

Eftersom att jag bara är halv just nu (saknar min andra hälft) så tänkte jag skriva en liten dikt till han, och alla er bloggläsare, ni är förresten över 30 (ca 50 sidvisningar per dag) stycken varje dag som läser bloggen, jätteroligt. Verkigen.

Den är lite Björn Gustavsson influerad, och den börjar såhär:

”Du är en blick och den är ljus och den är varm.

Naturen är vacker här på ön, djungelljud och inga stön.

Om man vill äta mat, kan man göra det så klart.

Ska du göra det stora, tänk på att spola.

Koh betyder ö, som visingsö.

Ibland kan man dricka Singha beer, tills man knappt ser.

Igår ringde vi till Sweden, i thailand äter man med gaffel och skeden.”

Dunk för mig och alla mina vänner!

Igårkväll hade vi såhär trevligt, minst

Eld, varmt

Instruktioner på advacerad nivå, bl.a vattenkokaren

Heldagsprojekt, ser ansträngande ut

En bit av våran vardag

En annan bit

Över och under ytan

Chill på botten

Vi försökte med självutlösare men det var svårt

Utanför vårat rum ligger tät parkskog samt en av övningspolerna

//10dagartillvisumetgårutkillarna

If its yellow let it mellow, If its brown flush it down! :S

Position: Koh tao, ban`s diving resort, west coast!
lokal tid: 18.50

Igår (Fredag den 18):
checkade ut runt 12, sen hade vi 12 timmar för promenad i Chumphon.. hittade ett stort
varuhus där dom hade KFC, samt en stor donut affär! frosseriet börjar runt 14 på dagen,
återvänder sedan ill KFC runt 20 på kvällen för påfyllning innan nattbåten!
hinner sitta runt lite i div lösa barer och dricker chang till ljudet från en man på gitarr

Natten:
Blev upplockade på guesthouset 21.45 av en stor och grov pick-up, lasteade upp alla grjejer,
inkl oss själva på flaket och sedan bar det av mot Piren som nattbåten skulle avgå från.
Väl på båten var det inga konstigheter alls, plockar upp sin lilla sovsäck i siden och lägger
sig på durken och guppar med i vågorna. Ensamma västerlänningar som vanligt, ytterligare
en inhemsk familj som ker med, annars bara ägg, öl och annat som skall fraktas till ön!
Mycket fiskebåtar ute på havet inatt som lyste
grönt och vittjade nät! Åker runt 23.30 och framme vid 05.30, fortfarande mörkt ute.
Ett annorlunda och kul sätt att färdas!

Kho tao idag 19 sept:
På piren möts vi i vanlig ordning av någon taxichaufför som först vill ha 200 bath för att
köra till vårat resort, men vi har blivit lovade gratis skjuts ut så vi tackar nej,
då ändrar sig mannen och säger att det är gratis sen tog det lång tid innan man blev
av med honom, vi va inte riktigt taggade för att argumentera med någon 6 på morgonen efter
få timmars sömn på morgonen så när vi spelar döva och smått efterblivna lämnas vi ifred.
äter frukost i mörkret på en bänk, men snart ljusnar det fort och vi sätter oss
utanför ban`s shop nere vid piren och väntar... efter 2 timmar och oändligt många
erbjudande om skjuts fallerar åtminstone Palmens sinne (han tänker på onda saker och
bestämmer sig för att aldrig någonsin åka taxi på den här ön) o så börjar vi traska,
med en viss inre ilska..

30 min senare checkar vi dock in på resorten :D (Gladare)
Efter att ha fått våra böcker och lite materiell för kurserna, samt gått igenom div mindre
problem med dryga Thailändare, somnar vi gott inne på rummet.
vaknar runt 4 och bestämmer oss för att kolla läget runt om oss..
Hittar en restaurang längs stranden med spagehti och köttbullar!! Mycket fin utsikt
och god mat va precis va vi behövde för att komma igång igen!
Går ner en sväng och doppar oss i havet med alla
fiskar och andra lösa djur i vattnet..
Återigen konstaternades hur bra vi har det! :D

Dykresortet börjar första dagen med 1/5 toast, men vi har stora förväntningar och är ganska säkra
på att det kommer bli betydligt fler toast kommande dagar!

Planeringen är nu följande:

Söndag morgon: Palmen påbörjar 4 timmars repetitionskurs från OpenWater certifikatet
Söndag Em: Mango skriver in sig på OpenWater kursen, ser en film och gör sin läxa

Måndag, Teori för Mango,
Dykning med båt och påbörjande av Advance-kursen för Palmen

Tisdag-Onsdag, Dykning på båt för Mangopalmen och avslutande av kurser.
Fortlöpande info med div lösa bilder kommer under dagarna, bara på en kanal: mangopalm.blogg.se!!!

Bildbevisen för dagen är följande:::::

Palmen i Himmelriket!

Livemusik och Chang!

PÅ flaket moit nattbåten!

Natbåten, fraktfartyget, men charmigt var det!

Inkvarterade för natten!

Mongo x2

En skör last!

Vackra skutan!

PÅ vandring mot resorten, utan karta, utan kompass, och med Palmens lokalsinne

Utsikten från dagens lunch!

Spagetti och köttbullar!

Klagar inte på våran omgivning!

// De 2 muskler-törerna

slut på semestern!

lokation: chumphon
lokal tid: 23.30

Idag har vi tagit oss från Pretchuap Kiri Kahn till chumphon en resa med den "gratis" tågtrafiken.. jaa gratis om man bor i landet men är man inte härifrån såå får man allt punga ut 34 bath!! cirka 7 sek åt hel.....

men något som är precis som i sverige är att tåget alltid är försenat, vilket förde in oss i tankar hur man lägger tidtabeller till tåg... chansar man eller har tåget någon gång lyckats hålla den tid det står.. idag väntade vi bara 1 h och 45 min på att tåget skulle komma :D.. antingen har någon räknat en aning fel eller såå va det fel på loket... när vi väl va på tåget, då byter dom lok mitt i allt.. hehhe

efter att bara ätit frukost och kommit fram cirka 2 timmar senare än tänkt, va vi rätt hungriga!! slänger in väskorna på guest houset sen drar vi mot första bästa matställe och beställer mat, nytt mat rekord nästan i tid med thailändare nu! från att man går in i restaurangen tills man lämnar den på runt 20 min är nästan bättre än mcdonalds!

går en sväng för att kolla pulsen på staden.. hamnar mitt i en stor marknad med eget tivoli!! det som är mindre bra med karuseller och stora marknader är att man lätt tappar bort var man kom ifrån... men som alla vet har ju pelle koll å omgivningen såå när vi verkligen var helt i ingenstans fick vi börja tänka till.. när vi beslutar att leta en taxi, va går vi förbi då?? jupp andra sidan gatan har vi stället vi ska bo på!

försöker hålla oss uppe en stund ikväll så vi kan sova länge imorgon och räknar inte med så mycket sömn på natten imorgon då det blir nattbåt mot kho tao...

bilder från dagen:

Tåget kom inte på spåret bredvid perongen...

följer flocken..

liten del av marknaden..

pariserhjulet!

// fidde & pe

Strandsatta - utan mat, vatten och Chang...

Mangopalm befinner sig for 4:e dagen i rad i Pretchuap Kiri Kahn pa Thailands Ostkust
Lokaltid ar 17:50, molnigt ca 25 frader

Efter en lang trevlig middag pa trotoaren, med bl.a blixt fotografering, 1 m fran havet igarkvall vaknade vi upp till det dagliga ludet av fagelsang, avgasutslapp och Thailandare skralandes i mikrofoner pa bilar.. Klockan var nog narmre 10 dessutom.

Vi handlade frullen pa 7/11 och utspisade sedan ostmacka och oboy vid vattenbrynet.
Hyrde oss en storre kajak, 2 paddlar och gav oss ivag pa okant vatten, hav. Havet ar vackert. Och grumligt.
Paddlade ut till en o ca 1,5 km bort, gladde oss med solen och faktor 30 till ljudet av djungel. Snorklade omkring lite i det klara vattnet, man sag sakert 30 cm framfor sig nar det var bra sikt. Sag inga fiskar. Blodde pa fingret. inga hajar kom.

Problemet kom nar det plotsligt borjade regna, vi sg varan raddning, en flotten med tak 100m ut i vattnet, packade ihop grejerna och paddlade dit. sedan satt vi dar och mos i flera timmar, monsunregnet oste ner, askan slog hart och vi delade nagra tankar kring Robinsson, samt delade sorg kring Tsunami-tragedin for 5 ar sedan, kanslomassigt av 2 man!

Passade pa att ta lite coola bilder, hittade en dod fisk, kanske forgiftad, utsvulten, eller pakord, vem vet.
Sedan bar det av hemmat igen med glada hagor och motvind (precis som resan ut).

Imorgon kl 12 planerar vi att avsluta semesterlivet och ta taget soder over 2 timmar, till hamn och handelsstaden Chumphon, dar vi kommer spendera 2 dagar innan vi gar pa kurs pa en narliggande o, dykkurs!

Bilder fran dagens handelser:

Blixtjagarforsok! Grona lamporna ar fiskebatar som ligger sa varje kvall, fantastiskt vackert!

Kanske inte lika fantastiskt vacker..

Anlandandet till on, det borjar blasa upp!

Ser ut lite som Robinsson nar man tanker efter..

Berget pa on, vilda djur som elefanter, lejon, giraffer mm lever inte har

Kul Bild, nu morkar himlen..

Annu en dryg sjalvutlosarbild pa oss 2 idioter

Och dar kom regnet antligen.. Kajaken ar av samma modell som Carlgrens traskor under hogstadiet, vattnet riner ur lika fort som det rinner i..

// 2 vannerna (utan Jerry)

Semesterkoma!

Mangopalms spot: Pretchuab Kiri Kahn
Lokal tid 17:14
Lokal spot: internetcafe al la bama

Nu har man landat ordentligt! kanns som man landat lite val hart och orkar liksom inte gora nagot alls.. precis som det ska vara pa semestern! vaknade av fagelkvitter och nagon thai som skriker nere pa gatan.. packar var lilla resvaska och planerar att gora varan egen frukost och ta med ner till stranden, moget, jo man tackar!

svanger forbi 7-11 och koper juice, chokladmjolk, mackor och lite ost! hoppar upp pa vara moppar och drar norr ut langst kusten.. hittar ett litet stalle langsvagen och kakar varan frulle.. sen tankte vi hitta ett badstalle pa norra sidan idag.. aker, aker och aker... aker lite till och svnger in pa en liten skiten sandvag mot stranden men fanns inget skydd alls mot solen saa fick vanda och aka tillbaka igen..

1 km innan staden borjar pelles moppe att puttra... hans tankmatare funkar inte riktigt.. men han hoppar och vrider mopeden for att kunna anvanda dem sista dropparna.. 100 m fran en bensinstation dor den helt! snacka om tajming!!

efter tankning akte vi till samma stalle som igar och har bara legat i koma dar hela dagen aven forsokt klattra upp i en palm med!

alla bilder som togs under dagen:

frukosten nara havet, syns dock inte...

fidde vs palm

palm vs palm

stekigt pa stranden

//mangostraipalmovisko

Vart ar vi pa vag? -Pa semester alskling!

Mangopalms spot: Pretchuab Kiri Kahn
Lokal tid 17:30
Lokal spot: internetcafe al la bama

Att ta sig en timma soder ut fran Hua Hin later val knappast kompliserat, eller?
Dock tog det oss atskilliga timmar att finna ett bra fardsatt, taget var framme for sent (ja det gick ett pa fm oxa nar vi sov) buss verkade vettigt. men var ar busshallsplatsen soder ut??
Via atskilliga personkontakter, mc skjuss, pekande i bok, konversation med female, fann vi slutligen vad vi trodde var busshallsplatsen, skyltar for detta endamal finns inte i landet..
Det samma galler avgangstider for lokaltrafik. man far helt sonika satta sig vid vagkanten och vanta, vanta och vanta. Men till slut kommer den!
Och precis som svenska skolbussar ar det trangt, ja, med thailandska matt mett alltsa. Speciellt om man ar 2m lang.

Bussen tog 2 timmar, men det possitiva var att vi traffade en svensk! Forsta konv pa svenska pa nastan 2 v!! Gott!
Dessutom en svensk som bott i landet i 9 ar, bor dessutom i staden vi ska till och kanner dom killarna man ska kanna for att kunna leva ett sadant liv han lever, men han har varit till otroligt mkt hjalp! Tack, vad du nu heter.
Via den mystise mannen kvarterar vi in oss for 150 battar per skalle i ett litet hotell centralt i stan, egen dusch t.o.m!
Tidig kvall efter sen foregaende kvall, medfor tidig morgon och forsta dagen mot sranden pa hela resan!!
Hyr 2 moppar och sladdar ivag pa vanster sida vagen.

En jobbig sak idag har varit thailandere som inte tanker pa att det finns folk som har semester, utan gar utanfor stranden med trimmer och vasnas, I-landsproblem.
Sen later det lite i palmbladen nar det blaser oxa, inte okej!

Pa eftermiddagen besokte vi "apberget" med moppedederna, go utsikt som ni ska fa se snart!

Vi vet att ni kommer skriva torrra skamt om att vi ser ut som apor nar vi sitter pa berget, sa nu behover ni inte gora det!

Bildbevisen for dagen, dom nominerade ar :::

Pa mc  utanfor Hua Hin!

Full buss, varm buss och inte hogt till takbuss

Inte taget i Habo, Nej

En vanlig, alltfor vanlig kvall pa resan...

Palmen under palmen

Ohh, halva inne!

Vackert klippta buskar

Hells Angels killar vi sag pa stan

Hahaha

Ute pa en fiskepir

Varsta beachboysen ju! Shit va snygga vi ar!

You're on candy camera!

Inte bara ytlig vanskap!

Skriv inga trakiga apskamt om oss, vi vet att ni tanker tagga fidde i bilden

Vy over bergen i Burma, endast 11km bort!

I Ankeborg

Apmanga apor

Helt okej bild med sjalvutlosare!

Precis som denna, coola vi ser ut, verkligen!

//mangopalm, precis vid morkrets intrang i Pretchuap Kiri Kahn

Ta mig till havet! (Men forst Mc' Donalds)

Hua Hin, Thailand
13 Nov.
12:22 lokal tid

Att aka nattag i Thailand ar enligt oss ett riktigt bra fardsatt! Kan paminnas lite vid en fylla, man far mkt gjort, men minns det inte efterat.
Nar man borjar trottna till (ofta innan kl 8 pa kvallen) ber man bara tagvarden att badda sangen, snartigt viker han in satena, fixar lakan o kudde samt drapperi, och vipps sa har man sitt bohag klart! Sen vaknar man och har da fardats 70 mil under natten, perfekt!

Val nere i Bangkok fick Mango (aven kallad Mongo) ett anfall...
Han sade till mig: Pelle, nu ar jag beredd att gora nagot jag inte fatt gjora pa lang tid.. Och jag kan betala dyrt for det!
(Palm blev radd och bad Mango lugna ner sig, och sluta fantisera om sant nar jag ligger halvnaken bredvid!)
Som tur var handlade det inte om sex, utan mat, han fick ett sa kallat hamburgeranfall!

Ogonen lyste pommesgult och blicken och sinnet riktades bara mot flot-mat! Vi gick, sprang, akte tunnelbana och rusade in pa donken vid Lumpiniparken i Bangkok halv 9 pa morgonen, bestallde in det absolut storsta malet dom hade, med plussmeny, innan Palmen satt sig ner med sin mat var Mangos 4 lager tjocka trippel-dubbel-big mac som bortblast...
En sak kan vi nu konstatera, magen har nog borjat bli sig sjalv igen!

P.g.a anfallet, fick vi jattebrottom till taget soderover, och tur var val det. For da lyckades vi fa tag i en biljett for bara 44 Baat (10 kr) ner till Hua Hin!
tagsystemet i landet ar lite kompliserat, det finns en rad olika typer av tag att aka, och vasterlanningar (farang) luras ofta pa de dyra biljetterna, aven om dom tror att dom ar billiga for dom aker 3:e klass.
Vissa tag ar "free of charge" och finns for thailandare som inte har sa mkt pengar, dom aker da gratis pa dessa tag, och vi faranger aker svinigt billigt!

Framme i Hua Hin marker vi att vi kommit till en stor jakla svenne-falla! Mest aldre man som ar ute efter thailandskor, men oxa barnfamiljer, ak inte dit pa charter ar tipset.

Bodde helt okey inatt pa ett Guesthouse. Kvallen tillbringade vi i div losa barer med bl.a pingis, billiard och Chang-inhalutagning! Mkt Chang! (elefant-ol om ni inte forstatt det tidigare)

Idag reser vi vidare soder over till Pratchuap Kiri Kahn som ar en vacker plats, med forhoppningsvis betydligt farre turister! (annars kan vi lika val aka hem)
Uppdatering darifran kommer forhoppningsvis imorgon, kanske med en och annan apa pa bild..

Bilderna ar fran gardagen:::::::::::

Taget fran Chiang Mai

Fikapaus i thai-sprak plugget!

Vara sma sota inkvarteringar infor natten

Hang out from the train, ascool kille

Piren i Hua Hin

Har spenderade vi eftermiddags-monsunregns-perioden

Och har ar regnet...

Romantisk promenad sent pa kvallen

Kvallens forsta aktivitet!

Nattamat, 2a gangen vi kakade donken denna dagen.....

///Palmomango

Spya, krokiga vagar & planer soder over

Skrivet idag den 11 Sept, 15:30 lokal tid

Igar fick Mango ligga hemma och tycka synd om sig sjalv p.g.a sjukdom. Han utovade hobbyn boklasning med underbar natur i bakgrunden under hela dagen.
Palmen tog sitt fulla ansvar och korde express med sin lilla moped in till staden och handlade proviant at vederborande. Melon, minibanan och pizzabulle bjods det pa!

Palmen utforskade pa egen vag (med sitt otroliga lokalsinne som hemma stracker sig till Time i fagerhult) omradet. Akte givetvis vilse efter bara 30 min, men hade tur och hittade tillbaka igen!

Nar gruppen senare pa dagen anslots (ca 17:00) hade Mango fatt besok av 2 Thailandskor som borjat skala frukt och laga mat dar Mango satt i Bechoun. Palmen anslot, och efter 20 min anslot aven tjejen fran England som vi bor med. Darefter droppade det in Thai efter Thai..
Whiskey borjade serveras, mat avnjots, fler folk anlande med div atbart.
Till slut forstod vi, vi ar pa kalas!! 45 ars kalas!

Morkret infaller ca 18:30, da komm det fram stearinljus, lampor och nasta flaska whiskey oppnades..
Mango tog det lugnt med spriten p.g.a av dalig mage, palmen daremot hangde i glada hagor pa!
Det bjods pa Buffel, chips, dod fisk och div gronsakssoppor! Yammie!

Kvallen avslutades med en lugn chermoni pa rummet dar vi delade nagra tankar, borstade varandras tander och kissade oss. Ganska tidigt natt-intrang och in i drommarnas dimma...

Idag har vi akt buss ner till Chiang Mai. Mangot klarade alla krokiga vagar utan att spy en anda gang!
Nu har vi just fixat biljett for nattaget till Bangkok som avgar om 2,5 h, atit lite mat, och kissat.
Forhoppningsvis kommer vi till Bangkok imorgon lordag, och tar oss dessutom ner till Hua Hin under dagen.
Full fart mot sol och bad nu! Bleka som vi ar!

Bildbevis:

Mango har intagit komastallningen!

Solnedgangen...

Varan Engelske kamat

Palmen njuter av att ha sa mkt tjejer omkring sig!

Fridens Liljor!

\\Mangopalm

Verk i rumpan!

Inlagget skrivet iobyggden den 9/10-09 (darfor vi lagger ut det nu!)

Hoppar upp pa cyklarna for ett nytt forsok mot grottan, fick aven lite tips av israelerna
vi bodde ihop med runt omradet kring grottan. Nar vi borjar cykla mot berget marke vi
att gardagens cykling gjort att det verker fint i rumpan och sadeln ar inte den mjukaste precis.
kommer in mot grottan som ar otroligt stor och fin svart att fa nagra bra bilder bara, utanfor
var det ocksa en jatte fin fors med stora, feta fiskar i det klar bla vattnet.

aker vidare pa vagen for att se om vi kan komma langre upp pa berget och eventuellt se
vattenfall eller fler grottor. stannar aven till och kakar lite pa en billig restaurang
som israelerna tipsat om. cyklar ungefar 2 mil fran dar vi bor med standig uppforsbacke tills
vi kommer till en grind och inte kan fortsatta langre, har kommit en ratt bra bit upp pa berget da.

nar vi kommer tillbaka slar vi oss ner i ett lusthus en liten bit fran guesthouset, precis
bredvid stora risfalt och ett stort berg nagra kilometer bort. sover en stund efter all cykling.
Vaknar upp och mango kanner att magen inte riktigt ar som den ska, kakar lite godis och sen
bestaller mat infor kvallen. kvallen narmar sig och magen blir ett allt storre problem.
Mango ater ytterst lite medans palm ater allt som star framme pa bordet.

senare pa kvallen kan vi konstatera att mango har blivit magsjuk, ingen rolig natt och bestammer
darfor att stanna en dag till har for att slippa resa med magbesvar.

Innan bilderna, ska det tillaggas att ddet ar omojligt att visa hur vackert det ser ut i verkligheten, men vi har gjort ett tappert forsok!

Gladjs med bilderna fran en otrolig plats pa jorden!

Fidde cyklar med harda tag, brot senare av vaxelspaken och fick aka pa samma vaxel resterande tid

Kullarna, bananodlingarna, ljuden naturen, otroligt..

Ytterligare en kille i arbetarklassen, liemannen!

Utanfor grottan, vackerheten ar pataglig!

Inne i grottan, ChiangDao Cave

En religios foreteelse antar vi

Fiddes 2 sma klitorisar

Det klarbla vattnet utanfor ar fullt med fisk, stor fisk

En sann arbetande manniska! Krokryggad, inga tander, men dock ett leende

Utsikten fran varan "ltan" risfalt och risodlare syns pa bilden

Sa vackert pa kvallarna..

Fiddes nya hobbie, boklasning... Min nya ar halklining

//mangopalmis

Vart ar berget? Jag ser det inte, ar vi for nara?

Skrivit utanfor civilisationen Tisdag 8 Sept.

Mandagskvallen bjod pa thai-boxning, samt chang! mycket chang! efter att vi hade sett 8 matcher med sma thaiboxare bjods det pa biljard med folket vid grannborden..
mycket trevligt folk fran de verse kontinenter samt en hel del transor fran hemlandet gjorde kvallen mycket sen! hade helt glomt bort att vi tidigare pa dagen bestamt att
resa vidare mot chiang dao kl 7 pa morgonen... Glomt stalla kl men pa morgonen tittar en staderska in och vacker oss vid 8 som tur var sa vi satter fart mot frukosten.
Snabba ryck sen va vi med i gemet igen! dock valdigt slitna....

Pa bussen norrover rekade palmen lite ching-chong information fran en alcoholiserad Chines,
trevlig kille, 2 barn, en thailandska och utan elefantbetar/engelskakunskaper.
1,5 timmar och 3 biljettkontrollanter senare blir vi avslappta i en "stad" helt utan
kartor, men med en stor tisdagsmarknad! Forsokte lokalisera oss genom konversation med
div lost folk, men utan storre framgang nar det gallde boende-letande.

I Chang Dao, ar taxi svindyrt, vatten svinbilligt, engelskan obefintlig & vyerna slaende!
Efter manga om och men tar vi taxi till ett av lonley planets rekomenderade "Guesthouse".
Otaligt manga ganger papekandes om hur fantastiskt vackert det ar har uppe,
en av de vackraste platserna vi nagonsin befunnit oss pa (div losa krogar inraknade).

Ett fint litet stalle longt fran civilisation och... jaaa allt! smahus lite varstans men detta
gor aven att den service med mat och kiosker blir betydligt mer begransad. var tvunga att kopa
vatten efter att vi lagt in grejerna pa rummet och traskar en svang for att inspektera omradet..
ser ett skjul som liknar en affar, trycker in huvudet och ropar hej! En rost hors och efter en bra
stund syns aven en gammal, smal och nastintill naken man.. han gar valdigt sakta mot oss och kan absolut
ingen engelska alls. visar darf๖r att vi soker nagot att dricka, han visar att vi ska satta oss sen
gar han sakta runt ett bord oppnar en kartong och lufter fram en jumbo singha... Kvalitetskille enl oss!

Gar tillbaka mot guesthouset och fragar efter lite olika saker sa gott det gar, och vattnet far man gratis
hos dom.. eftersom man ar mitt i ingenstans ar aven transporten ett problem, hyr darfor en cykel
for att kunna fardas lite snabbare och langre strackor.. inte atit nๅgot sen frukosten
sa vi beh๖vde leta mat. cyklar efter en karta vi fatt, dock ar kartorna valdigt daliga har
och de stallen som va utmarkta med mat fanns inte.. sa cyklar hela vagen in mot "centrum"
och kakar pa ett stไlle vi tidigare sett.

matta och glada cyklar vi tillbalka, en enda lang uppf๖rsbacke men nar vi val klara det sa cykla vi mot berget.
kommer fram till en grotta och staller av cyklarna for att ga in, da stanger dom :D GOTT! cykla 6 - 7 km hem igen..
sitter nu och planerar in nagra dagar har uppe med dom sjuka vyerna!

Pa boxningsarenan, full fart mot..ja..

3 losa folk

3 Mann, observera MANN!!

Morgonen efter pa bussen norrover, halvpigga..

Mannen pa marknad! Som en riktig Backpacker!

Varat romantiska dubbelrum, samma tacke, ja!

Har inne bor Kallsongmannen (lik fylleoskar i dom 3 vannerna o jerry)

Ett gang med djur, Dio Chiang Dao (2150m) i bakgrunden

// MangoPalmizzz

En djurisk dag, i psykadelisk anda!

Lunch rapport från rendezvous guest house, chiang mai.
halva gruppen (mango) vaknade imorse pigg och alert halv åtta, ställde sig i duschen, raka benen och sjöng en psalm ur moseboken.. När han sedan går in i sovrummet/vardagsrummet/köket/garderoben/verkstaden ligger resterande anhängare i gruppen (palm) fortfarande och räknar får, samt skäggig! Detta gör att vi inte äter frukost ihop denna morgon.. plus att mango åt upp all frukt!
Gruppen samlas senare runt bordet nere i restaurangen och bestämmer oss för att stanna en natt till på guest houset för enkelhetens skull :D..

Tog oss en tuk tuk mot dagens första aktivitet: ZOO!
möe djur och man fick gå riktigt nära dom, säkerheten är klart ifrågasatt från oss båda men samtidigt lite mer action att luta in huvudet över staketet! vädigt stort område men ändå så man gick på små stigar och fick gå runt som i en djungel. Dom hade även en snöhus där thailändarna gick in och kolla på snön, dock inget vi gjorde!

bilder från zooet:

Påväg från vårat krypin

Stor, ful, fin & fågel

Svartbjörn som ville komma ut till oss

Utsikten över Chiang mai, observera männen på taket

Zoots stora dragplåster som skapar stor hysterik, Pandorna

Zoots andra stora dragplåster...not

2 Killar i "childrens zoo"

Närmare en alligator kommer man nog inte, på flera veckor iaf..

2 långbern delar en böna

//Middagsrapportörerna

Mot Chiang mai!

Vaknar efter en riktigt blöt och åskig natt och börjar göra oss iordning för att traska 3 km mot bussterminalen, En as fin morgon och inte ett moln.. Bussar mot Chiang mai från phitsanulok går ungefär varje halvtimme så beställer en buss direkt när vi är framme. Tar ungefär 6 timmar att åka med bussen och kostar 272 bath (60 skr).. Vi tänkte vi skulle testa både buss och tåg för att se för- resp. nackdelar.. bussen går fortare och gör inga stopp men det är betydlig mindre sittutrymme vilket inte är så kul för den långa palmen! Sen är det inte så lätt att vandra runt i bussen som i en vagn på tåget, kommer nog åka natt tåg ner mot bangkok när vi nu gör det :D..
Hade inte ätit någonting alls innan vi hoppa på bussen, pelle köpte lite mackor som det va myror i och lite kex men det va allt vi åt under hela dagen.. Så när vi va framme trötta, hungriga och ont i kroppen så skulle vi börja leta boende. har kollat upp lite på resan upp men kan inte hitta just det hotellet så vi tog närmsta bästa, slängde in grejerna och gick och käka! Söndagar har dom Sunday night market, vilket är en gigantiskt marknad som sprider sig genom hela staden på flera gator, verkligen en sjukt stor marknad och dom säljer allt! men som vanligt i thailand under regn perioden börjar det mulna på runt 8 och lika så idag så vi traska hem mot rummet och förbereder en dag på chiang mais zoo imorgon och även thaiboxning på kvällen!

lite bilder från dagen :

Påstigning i Phitsanulok mot Chiang Mai

Jättekul på bussen, verkligen jättekul..

Första taxi-åket på nästan en vecka, enegin räckte inte till annat...

Indisk restaurang dagen till ära, mkt mat, då blev magen glad

1,5 banan-mango-annanas shake!

Mkt folk på gatorna ikväll, fidde bl.a

//Mangopalmarna

aah veteraner, Ni får det för tältpriset!

Efter inlägget igår (förrgår?) kom vi in till ett mörkt och något kusligt vandrarhem, möter en liten thailändare. Han säger att vi får ett dubbelrum för samma pris som sovsalen, normal pris på dubbelrum 400 och nu 120 istället! gör oss hemmastadda och somnar rätt fort.
Skulle gått upp runt 8 - 9 på lördagen va tanken men vakna runt 09.30 men va fan det är ju ändå semester! Tar en riktig kalldusch och går ut mot bussen, står och väntar och väntar men ingen buss kommer.. börjar därför traska mot centrum, på en liten tvärgata sitter en tant på en moppe och ler konstigt. Fortsätter förbi och när vi är mellan tanten och bilen springer en skorpion fram.. jaa man fick hjärtat i halsgropen! Har annars inte tänkt så mycket på att det finns en del farliga djur men idag har man verkligen uppmärksammat detta! Går mot stadens kända tempel och sätter oss utanför för lite frulle..
Något som verkligen märkts är att turister inte är vanliga i detta området! folk tittar, pekar och vinkar helt annorlunda mot bangkok. Mitt under våran frulle kommer 3 killar fram och vill ta bilder på oss.. känner oss lite som kändisar :P..
Efter templet går vi mot thai-massagen som ligger på en flotte nere vid floden. mycket trevligt ställe och våran första massage för 150 battar. när man ligger och blir knådad som bäst hör jag att tjejerna ropar till, kollar dit och en kille lufter upp en orm och bär bort till andra kanten på båten och slänger i fanskapet.
Säger till pelle som tidigare under dagen sagt att han hatar ormar att vi hade en precis i vattnet bredvid oss.. som nya färdigknådade rymdblommor traskar vi vidare mot middagen, blev spagetthi för mig och något friterat till pelle. Går hem för att ha en paus på dagen innan kvällen börjar, båda somnar och vaknar 4 timmar senare..
Vi vaknar av ett otroligt åskoväder och massa regn, detta är inget problem om regnet hade hållt sig utanför rummet, men det riktigt forsar in från taket och samlas på golvet. slänger upp allt i sängen och sitter en stund tills det knackar på dörren, då är det han som jobbar på vandrarhemmet som undrar om vi är hungriga.
och visst är vi det och något va vi ju tvunga att äta så vi åker med i hans pickup mot en restaureng vid kanalen som tydligen "slänger" maten i luften, går in och beställer och visst slänger han den! en kille går upp på en ramp och han som steker maten där nere slänger upp det som är färdigstekt i stekpannan upp till honom
på rampen som fångar det på tallrikar. Sitter under hela middagen och får en massa tips om thaliand och hur man ska resa på bästa sätt! imorgon bär det av mot chaing mai med buss troligtvis.

Vårat nya gemytliga hem!

En helt vanlig pose av oss 2.. Tilltalande?

3 Ashäftiga killar, en dubbelt så lång som dom andra

Massageparadiset på floden!

Som sagt, gemytliga hemmet! Flodvarning på golvet!!

Monsunregnsposition intas! Allt upp från golvet, inkl Pelle!

"In Sweden we say: Don´t play with the food!"

"Oane" & Fiddelur utspisar dagens sista Thaimat

// Mango

Betala, annars dödar jag dig!

Klockan ar nu, 8:50 pm
Vibefinner oss i Phitsanlok, norra Thailand

En handelse rik dag ivaran resa!
Fidde vacker mig kvar i 6, puh (441)... Frulle, packa, dra!
Med varan lilla lapp bar det ivag mot bussen, som vi inte visste fanns, inte visste vart den gick, och inte visst om den fann el vilket nummer den hade..
Redan igasrkvall nar vi var vilsna i chinatown (Bangkok) tankte vita taxi hem,men efter timmar av promenad lyckades vi komma hem till slut :) Lika sa idag, buss 53 (enl lonley planet, som for ovrigt ar det basta vi har med oss), sen byte till andra sidan, vanta, pa buss53, aka 20 min, byte, buss 53 igen, aka 30 min, slutligen framme vid tagcentralen, puh igen. Att resa lokat i Bangkok ar verkligen en utmaning! Men bland det roligaste oxa!

Pa taget till slut,
taget avgar 10 min for tidigt, forsta varningsklockan ringer.
Taget ar bara 3 vagnar,2a klockan
Taget haller bra standard, nu misstanker vi3e klockan
Konduktoren tittar konmstigt pa oss.Vi forstar ...
Fel tag, fel fel fel... Inte sant...
lutligen kommer vi av, pratar med farbror polis, och kommer senare pa ratt tag, mot phitsanolok som ar malet for dagen, halvvags till Chaangmai, 5 h med tag.
Kommer fram till staden (80ggr mindre an bangkok) (100.000 inv) Enda turisterna i varat kvarter, alla tittar,undrar,och vinkar ikvall! Vi ar totala tittobjekt, kanner sig som invalid.
Soker iaf upp varat kampe-billiga hostel (ca 22kr per natt) och mots av et spokhus, ratthal, hmm.
Inget vettigt lyse, hart tra-underlag, ingen vettig toa, inget varmvatten, men samtidigt charmigt :)
Beslutar oss for att bo dar inat! Far se hur det gar...

Varit pa lyxrestaurang ikvall, fisk, jatterakar, fiskburgare, ris &ris. Och singha, massa Singha!!
Livet e allt for gott ibland, langtar hem...
-NOT!

Bilder fran dagen!!

En aktur i hissen pa varat fina hotell i Bangkok (Royal hotel)

Buss 53 mot ดาดิสาสก

Otippad mat pa taget, aven vattenflaska o lonley representerar resan bra!

Toa(latt!)

Powernapp, sedvanlig

In till varat hem inatt...

Fidde kvarterar in sig..

Denna fick vi igang,efter 20 min...

Nojda killar!!

Heartbeting!

- Palmo o Mongo

Utvilad!

Efter extremt lite somn fick bada sova valdigt lange.. somnade vid 6 och vakna runt 8, va uppe en svang runt 4 och kom pa att tids skillnaden mellan swe - thai ar 5 timmar!

Borjade dagen med frukost, valdigt bra frukost och gar man samtidigt for att hamta mer sa forsvinner allt pa bordet aven om du inte va klar med mackan ;).. gick mot express baten, tanken ar ju att transportera sig sa billigt som mojligt hela tiden och undvika tuk tuk och taxi vilket vi klarat an sa lange. Vart pa wat po templet idag och sett en gigantiskt buddah i guld och en massa annat krimskrams.. mycket vuxen poang iaf :D.. bilder kommer men sitter pa ett internet cafe nu.. akt tunnelbana och kanalbatar fram till democray monoment som vi sitter vid nu..

Saker att komma ihag innan man aker till thailand:
# Papperskorg
# Ska man ha samma kalsonger langre an 2 dygn se till att dom inte ar vita!
# En T-shirt dar det star, no thanks, we can walk! (สกดเ หส่าเ, หดา ร)

Inte druckit nagon ol an sa det ar val ungefar det och boka en biljett fran Bangkok kvar att gora pa dagen, ska aven fa en thailandsk massage!

hej svejs mango

4 timmars sömn... På 2 nätter

Vi går ut hårt redan från start!

Väl  framme på Arlanda lyckades vi slutligen hitta oss en Jumbo-Öl på Olearys, tacka gudarna.

Av okänd anledning hann vi dessutom med flyget, som var en timme försenat, halv 4 i tisdags bar det av.

Ekonomiklass medför som bekant dåligt med benutrymme, sen påstigning på planet, sittplats långt bak samt dålig vinkel till tv:n. I-landsproblem!

Väl framme i den 30 gradigt fuktiga luften började jobbet med projekt ”acklimatisering till varmt land” (Detta kommer ta några dagar). Vi kom på en transferbuss vid flygplatsen och pallade oss ner mot busstationen 3 km därifrån, klockan var tidigt.

Därifrån buss 74 & senare 73 in till stadens hjärta. Lokalbussens höjd till tak tycker jag inte är tillfredsställande.

Under den första av 250 dagar på flykt har vi förutom att åka lokalbuss och inte ha den blekaste aning om när vi ska gå av, också provat på skytrainet långt över trädtopparna, chao piraya express,

13 stationer över den lätt sagt bajsfärgade floden, hårklippning (behövdes)(bara på huvudet)(iaf just nu) för en 20-lapp och ett gäng, dock fortfarande på en hand räknat, Singa Beer!

Ätit lunch för 2 kr har vi oxå gjort idag!

Vi är trötta vill Fidde att jag ska skriva, när han i skrivande stund är vaken, till 30%. Hotellet är bra, dock tycker vi att det liknar komunalarbete när det ska krävas tre personer för att öppna glasdörren. Hissen är dålig. Frukosten är nog bra, eller kanske lite bra, det får vi veta morgon.

Somnar vi inte nu direkt väntar kallsongbyte (efter 2 dagars fuktig svett), duschning, (efter 3 dagars fuktig svett) och nedbäddning i stora sängen, för ett halvt dygns koma, imorgon gör vi sista dagen i Bangkok med bl.a visit av tempel & säkert ett gäng med barer också.

Det tar på krafterna att ha semester och hålla igång ska ni veta, så var glada för att ni knegar!

Som vi säger: ”Två haderajjan, tack”

Lite bilder från första 2 dagarna!

En förebild för oss, en kille i arbetarklassen!

Första resölen går av stapeln innan vi ens nått gaten

Lunch, starkt, billigt och genuint, 4 av 5 Toast!

På promenad genom staden, som är stor. Ca 9,8 invånare, minst

El Palmo (Med sovande andra hälft)