Sammanfattning Australien!

MP ger varsitt utlåtande om Australien utan att se varandras värderingar, läs, njut, ta med en del hem, mys med det.

 

Australien ----> mango, om flickan själv får välja!

 

Australien är ett land. Ett stort land. Ungefär som Europa. Svårt att hinna med allt på 3 månader men vi har utan tvekan hunnit med östkusten, hostellivet och alla häftiga tyskar! Man undrar om verkligen landet varit en koloni av England.. Var kapten Cook verkligen inte tysk? En tysk som gjorde likt många ledartyskar gör, får sitt land att följa sin vision, här är visionen att rapa ljudligt, röka gräs och dricka mängder av ”goon”.

 

Överlag skulle jag nog ändå vilja säga att Australien, likt mycket annat inte alla kan pröva, är en aning överskattat. Kulturen och människorna här skiljer sig inte mycket från Europa och några Steve Irwin människor ser man inte.. dom kanske simmar i havet.. Med en rocka.. Vem vet.. Men Stränderna, surfingen, djurlivet, naturen, livsstilen mm är helt klart enastående! Har sett milslånga stränder, surfat ihop med delfiner, sett sjukt mycket vilda djur (några farliga, OOOHH!) och träffat en massa sköna människor!

 

 

Klimatet har skiljt sig en aning mot Sverige har jag förstått. Varje dag har varit runt 30 grader och mestadels sol. Man har sett alldeles för mycket sol. Mitt annars väldigt stryktåliga piggment skriker! Vill inte se solen! Det går åt solkräm i Australien.

 

Starkaste minnena från Australien är:

 

Fraser island, selfdrive i 3 dagar. Träffar mycket härligt folk, käka känguru, bada i klara sjöar, se massor av djur och firar det nya året!

 

Greyhound bussarna där man lyckats ta sig mer än 3000 km. Sitt aldrig bredvid någon som är 2 meter! Många tänker säkert stackars pelle som är så lång, men han använder 1,5 säte också!!

Bundaberg, jobbet ute på bondgården ihop med alla asiater. Finns mycket minnen ifrån slavarbetet och det dåliga boendet men i efterhand en mycket rolig upplevelse!

 

Tyskarna, dom finns verkligen överallt. En av dom sa: - åkte ner hit för att lära mig engelska men pratar bara tyska, Australien har stoppat visum till tyskar då det (enligt ryktesvägar) befinner sig 4 miljoner tyskar i Aus, det bor 20 mil Australienare här…

 

Sydney, tyckte jag var den bästa staden men sen bodde man ju vid operahuset också ;) mycket att göra i staden och kulturena skiljde sig möe!

 

 

Hostelen, Livet som backpacker kommer helt klart satt sina avtryck, alltid dela rum med en massa människor, dela kök, tvätt, toa, dusch jaa allt och sällan chans att vara själv. Man vill bara ta sitt spö och sätta sig vid en sjö.. oj råkade citera en av sveriges bögigaste artister!

 

Jag ser lite Australien som en bulle. Får en liten fantasiide så där. Jag tänker att man kanske kunde gå in i bullen. Så är det en teaterföreställning där inne med konstiga djur som man FÅR klappa och så är det en lampa som man inte ser ååå så blir det svart… eeeller jag vet inte..

 

Okej, tack ska ni ha! HEJ DÅ!

 

 

 

Palmens sammanfattning 3 månader Australien

 

Australien, eller, Australién som det från början hette ska nu sammanfattas. Vi anlände bortskämda med bilig öl, restaurangmat 3ggr/dag och billigt sex i asien, till ett regnigt Brisbane den 1 december. En månad senare än vi räknat med, tack och lov!

Asien har ju såå mycket annorlunda kultur, människor, mat och öl att erbjuda jämfört med vad man är van vid. Australien däremot har ju, till exempel, ja. Känguru!

Att någonting i landet ska vara billigare än hemma, det kan man trycka upp i storgången direkt, för så är inte fallet. Speciellt inte om man odlar maten här nere, normalpris på bananer i stor mataffär t.ex ligger runt 20-30kr/kg, en liter yoghurt ca 30-40kr, internet 35kr/h. Big Mc & co däremot, 45 kr!

 

Jag tror det finns 2 olika typer av folk som reser i landet, och några enstaka som är både och. Den första typen är tyskar (eller liknande), reser utmed östkusten, tävlar om hur häftig man är, börjar dricka goon (billigt vin, smakar förjävligt) redan på morgonen, sitter på sina äckliga hostel i bar överkropp med solglasögon (även om det är skugga) och jag tror dom tävlar lite om vem som är häftigast. Dom åker på guidade paketturer, och dricker mer goon.

 

Den andra typen, som vi tillhör, vill resa, se landet, träffa normala människor, dricka billig happy hour-öl och uppleva det som ligger utanför turistfällorna.

Olyckligtvis hamnade vi på kusten där grupp 1 håller till..

Vi har träffat många människor som tillhör våran grupp och vi delar samma uppfattning till 100%.

Med ett busspass på östkusten ser man inte mycket mer än hemma i Europa.

 

Men dom gångerna vi lyckats komma ifrån, tagit en lokalbuss 30min inland eller bott utanför alla fruktansvärda backpackerställen har det o andra sidan varit helt underbart!

Efter en månad, över nyår åkte vi ut med 7 andra personer till Fraser Island under 3 dagar i egen 4wd bil. Hade vi kommit med 7 häftiga tyskar hade det nog inte varit så speciellt, men nu gjorde vi ju inte det, utan hamnade med Sanna och Jax, Rut och dom Belgiska systrarna (med föräldrar!) och nyår blev nog ändå höjdpunkten på hela Australien för min del!

 

Sen hamnade vi i Bundaberg 2 veckor för att jobba. Detta får nog ses som nummer två. Vilken häftig upplevelse, vilka sköna människor vi fick lära känna (Wanda och Nathalie, Jake med familj mf) och vad mycket marijuanarök vi andades in! Det blev lite som en stor (100pers) familj som levde och arbetade på hostelet där vi bodde.

10.000 kr rikare begav vi oss vidare söder ut, mot Surfers Paradise, Byron Bay, Noosa och andra turisthålor – inget speciellt med någon av dom.

 

Jag ska försöka förtränga alla häftiga ungdomar och kommer att minnas; Surfdagarna bland vilda delfiner, fraser island, vilda koalor, första vilda kängurun man såg, jobbet på T. Prichard, billig pizza på tisdagar, dyr pizza alla andra dagar, sötpotatisar, ormar, kackerlackor, haj, dingos, alla utomhuspubbar vi suttit på, hotellbarerna på kvällarna, great ocean road – road trippen, dagen jag trillade ner för en enorm våg på bodyboarden, Lennox Head och den svarta lilla sjön, mangos dåliga lukt och framförallt alla UnDeRbArA och sköna människor vi träffat, svenskar, australiensare och ja, t.o.m en och annan trevlig tysk vi tvingats ta hand om.

 

Australien är helt klart överskattat. Men vad spelar det för roll, jag har haft 3 riktigt roliga månader som jag kommer minnas hela livet! Att dessutom kunna dela minnena med vänner i framtiden känns riktigt roligt! Kanonkul, 4/5 Toast!

 

Fraser over nyar

 

 

Sotpotatisen i Bundy

 

 

Varat underbara team pa garden!

 

Avslutningsfest pa Bondi Hotel utanfor Siddan

 

4 Glada grabbar i Port Stephens

 

//Mot Det nya Zelandet!


Kommentarer
Postat av: Therese - Bloggar fran Dubai!

Jag bloggar om mitt liv i Dubai med en stor dos av min urdaliga humor! Om det later intressant sa blir jag glad om du skulle vilja titta forbi..



...om inte, da ber jag om ursakt for min lilla "reklam" och onskar dig en fortsatt trevlig dag! :D

2010-02-28 @ 08:33:40
URL: http://trollungeidubai.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0