Pe som i Peking

Mangopalm ar ater online! On Demand.

Denna gangen med Mangot utbytt. Mot Hasse. Fast han heter egentligen Herman. Hansson. Men han kallas for Hasse. Av mig.


Till att borja med vill jag saga att den nya mangopalmen ar ett nytt projekt och har inget att gora med den ni laste och skrattade till foregaende ar.

Text och musik kommer huvudsakligen att printas av mig (Palmen) med utrymme for gastbloggare langs med vagen. Uppdateringar kommer vanligtvis ske med 2-7 dagars mellanrum.


Basic fakta Nya Mangopalm:

Gemensam alder: 45

Gemensam skostorlek: 89,5 (stora fotter…)

Gemensamma foraldrar: Inga kanda (Raknas Brevbararen?)

Gemensam civilstatus: Kvinnor medfor mest problem

 

 

For er som missat det sa utgick vi den 21 januari fran Stockholm och flog till Peking, Kina

Jag maste borja med att tacka er som fore resan lite smatt avradde ifran att aka till Kina nu pa vintern. Detta gjorde att mina forvantningar var valdigt laga, och det ar det basta med allt.

Eftersom att vi bara hade en vecka att spendera I landet ville vi hinna med att se det viktigaste, och borjade med Himmelska fridens torg och Den forbjudna staden. Vi korde ett strog pa sidenmarknaden och vi kande lite pa  storstads(ca 15milj)atmosfaren.

 

Basic fakta Kina:

Ingen kan engelska

Alla har samma frisyr och harfarg

‘Ching chong cykelstang’ saknar betydelse pa kinesiska

Valdigt fa ater faktiskt hund. Lite synd da utbudet I landet ar stort

Man ser inte den kinesiska muren fran manen

 

Av en slump bokade vi sedan ett hosel I den narliggande staden Gubeikou. En stad 13mil norr om peking, uppe I bergen. Med en mur igenom, namnligen den kinesiska. Inte helt otipp..

Att vi skulle bo nara muren hade vi forstatt, men att muren skulle ga rakt igenom tradgarden blev anda en overraskning.

Temperaturen pa natterna gick ner mot 20 minusgrader och lag runt 0 pa dagarna. Varat rum (helt nybyggt, som allt annat oxa iof) holl stabila 10 plusgrader trots elementen pa max.

Hur kommer det sig da att detta blev de basta dagarna pa valdigt lange i mitt liv?

-Toasittsvarme och inbyggd bide’. Vilken hit!

Att forst placera sin stelfrusna stjart pa en varm, nastan brannande het sittring (varmen kan justeras efter behag), och efter utrattat behov bara trycka pa en knapp och fa en ljummen strale (trycket kan stallas in efter behag) mitt upp I krysset. Det kallar jag lyx.

Och muren, vi vandrade 3-4 timmar uppe bland bergen, mestadels pa muren. Nu ar ju inte det I sig sa exotiskt, manga manniskor har ju gjort det. Men, inte har! Inte en turist. Muren ar helt I originalskick och aldrig upprustad pa den har strackan. Klarbla himmel och stralande sol, gud ville verkligen visa oss vilket underverk den drygt 800mil langa byggnadsionen ar.

Detta blev verkligen ‘Den Otroliga vandringen’. Jag, Hasse, Hunden Chars och vara 2 guider/hostelvardar. Pa kvallen bakade vi ‘Dumplings’ tillsammans, bjod in nagra vanner och firade ‘En vecka kvar pa det kinesiska aret’. Annu en upplevelse att bara med sig en langre tid.

I fredags lamnade vi Peking och fick 1500 kr tillbaka pa flygbiljetten eftersom vi var tvugna att ta ett senare flyg samma dag, jag gillar! Sa mycket sa dagen efter gick jag och kopte mig en laptop for 3000kr. Da har jag ju tjanat pengar. Eller.?

 

Nasta land ar Thailand och vi landade I bangkok mitt I Lordags natt. Efter manga om och men kvarterade vi in oss pa ett 4stjarnigt hotell klockan 03.15. Trotta, men oxa lyckliga over plusgrader och engelsktalande manniskor.

Nu siktar vi soder ut och sitter i skrivande stund I Prechuap Kiri Kahn pa thailands ostkust.

 

Idag blev jag for forsta gangen under mina resor bestulen..

Av en apa.. Han hoppade fram fran ingenstans och ryckte min vattenflaska. Apjavel.

 

Klart for avresa, Arlanda

 

Vettigt, killen pa bilden ska man inte gora narr av.

 

Bara lite..

 

Forbidden city

 

Fagelboet, och nu pratar vi inte om Palmens frisyr

 

Inte ett avsnitt av solsidan kommer att missas!

 

Me and Chars on the great wall

 

Mur

 

Hasse & Tage

 

Ojda!

 

Luftgitarr pa muren (speciellt tillagnad Jossa)

 

Jag & Joe ute i moder natur

 

Samkvam med bl.a tebjudning

 

Den magiska toa-panelen

 

Herman laddar upp med stor hotell-frulle i bangkok

 

Stekigt varre i Pratchuap!

 

Behover ej text

 

 

//P


Kommentarer
Postat av: Anonym

Bedårande! Underbart att ni väckt liv i bloggen igen, men hur länge ska ni uppdatera nu? 4 månader var det va? Hur ser resplanen ut och har ni nån bild på den lyxiga skithusstolen? Fortsätt nu njuta och hålla oss här hemma uppdaterade med era galna upptåg :)

2011-01-31 @ 16:37:43
Postat av: mango

tro inte att ni kan använda mitt kända namn gratis!!!! ska lägga upp bilder på mig i string varannat inlägg för att känna mig lite delaktig i resan!

2011-01-31 @ 17:17:05
Postat av: Örneling

Mango; DO IT!

2011-01-31 @ 17:49:58
Postat av: Palmen

Tack for bra forslag (nej inte du fidde). Kommer en karta och lite info om ruttplaneringen inom kort!



Fidde, ga och lagg dey. Du ar bara avundsjuk. kan halsa fran den goda potatissalladen pa Ma Prao har i staden...

2011-02-01 @ 08:03:33
URL: http://mangopalm.blogg.se/
Postat av: Tommy SPoEPP

Hej

Pimpelrapport från Åsasjön Söndag 29 jan, undertecknad en minimört. Pimpelkompis Nicke 4 stora fina borrar och en som var så fet att han inte fick upp den i hålet! Polare på ädelfiske i Bottnaryd, 0 fisk och 0 napp på 4 pimplare och 8 timmar ute! Värdelöst. Annars kan jag rekomendera på SVTplay "En idiot på resa" ett fantastiskt roligt program där bl.a. muren i Kina besöktes i program 1. PoK Hejdå, pimpelrapporter kommer löpande...

2011-02-01 @ 23:39:05
Postat av: Jossa

Ser bra ut! Ser fram emot en uppföljning på riffet! :)

2011-02-07 @ 10:44:57
Postat av: Sandra Persson

Vad trevlig dina poster verkar. kommer definitivt läsa dina inlägg igen! :) Ha en kul dag :)

2011-02-23 @ 12:43:24
URL: http://jade.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0