Halong Bay (tyska for ‘Hallongrottan’)

Lordagen den 26 Mars 2011

 

Befinner oss: Pa taget utanfor Hanoi, norrover

Antal  knullbara brudar vi delar sovhytt (4pers) med: 1

Antal av dessa som beraknas slappa till: 0

Antal oar Halong bay bestar av: 1900+

Hasse hissar: Aterigen vid kusten!

Hasse dissar: Mulet vader nar man besoker halong Bay



 

Forst vill jag skanka en tanke till dom tva svenska tjejerna som omkom efter att en bat sjonk, en mork natt i Halong Bay tidigare i ar.

Under dagens battur pa Halong bay funderade jag pa om jag skulle ta upp det, men till slut valde jag  att fraga en vietnamesisk kille som jobbade pa baten, och som forst blev lite overaskad utav att olyckan uppmarksammats i svensk media, men som sedan berattade for mig, ganska patagligt, och med glansiga ogon. Det kom att kannas valdigt personligt.

“-Jag har jobbat pa just den baten. Men bytte bat ungefar en manader innan olyckan. Det var en stor bat med sangplatser i 10 rum, 27 personer ombord, varav 20 turister.”

Batens lanspump hade av okand anledning lagt av och baten sakta fyllts med vatten. Varningsklockan som skulle vacka besattningen vid vattenlackor hade uppenbarligen aven den gatt sonder. Plotsligt hander nagot vid 5-tiden pa morgonen och pa bara nagon minut vattenfylls baten och sjunker till botten. Samtliga lag och sov nar det hande, och dom som sov pa undervaningen hade ingen mojlighet att ta sig ut, utan foljde med baten ner i djupet.

12 personer miste livet, darav tva besattningsman och 10 turister (varav 2 svenska tjejer i 20ars aldern).”

Och pa fragan om han kande de tva besattningsmannen som omkom nickade han bara..

Detta, tillsammns med vaderprognosen och varat redan koriga schema, gjorde att det roliga i att overnatta ute pa havet, lite forsvann bort, och vi valde att istallet gora en endagsutflykt till den, en av Vietnams kandaste platser, benamnda ‘Halong Bay’ (Vietnamesiska for ‘Draken som kommer ner’).

 

En trevlig dag i det stora hela som gatt ut pa att efter 4 timmars bussresa antra baten som skall ta oss runt utanfor kusten under dagen. Dar serveras lunch och sakta tuffar vi ivag.

Halong Bay bestar utav narmre 2000 pikar och oar i varierande storlek som sticker upp ur vattnet. Jag misstanker att det kan vara gudomligt vackert en solig sommardag. Dock upplevde vi det hela fran en dimmig och kall vinterdag, men jag tyckte mig nog anda se tjusningen i det hela. Men primart handlar aven en dag som denna i min varld om dom manniskorna man moter eller bara pa hall beskadar.

 

I skrivande stund befinner vi oss pa nattaget norrover med Sapa (nej inte det i vetlanda) som slutdestination. Sapa som ligger allra langst upp i norr och ska vara vackert sa in i norden. Fast inte i norden da, utan i Vietnam..

Sapa ar kannt for sina vyer, sitt kalla vader och sina minioritetsgrupper med olika kladslag och sprak. Vi forvantas vara framme 06.00 och vi kommer forhoppningsvis trecka och dessutom gora varan forsta Homestay pa resan, vilket innebar att man bor hemma hos en lokal familj, med ev tillhorande dottrar. Spannande!

 

Igar gjorde jag nog min samsta affar nagonsin, iaf rent procentuellt. Nar vi vaxlade pengar helt illegalt pa gatan av en tjock kvinna med tjock sedelbunt i sin tjocka ficka. Vi vaxlade in 50.000 Kip (varda 45sek) och fick 60.000 Dong (varda 19sek). 58% i vaxlingsavgift tog den karringen! Men har man inget val sa..

Vi gjorde oxa nagot som jag inte gjort sa lange jag kan minnas, vi var pa teater, Dockteater! Lagom langt med sin dryga timma och ratt biljettpris med sina 2 dallas.

Teater i Hanoi far 4/5 Toast!

 

Cykeltaxins stad, Hanoi

 

Ett intressant museum som var fangelse under kriget

 

Den forsta riktiga gilliotinen jag skadat. Praktisk, stor och farlig

 

Teater i Hanoi

 

Den kanda jarnvagsbron genom Hanoi som bombades hart av amerikanarna under kriget eftersom den ansags vara sa viktig. Vi patrullerade over. Och tog taxi tillbaka.

 

Studiebesok pa keramikfarbrik

 

Halong Bay, en kall och disig eftermiddag

 

Flytande fiskeby. Vi intresserar oss inte for fiskebyar (las turistbyar)

 

Taget vi sitter pa. Den aldre mannen fran Australien som vi anlander med yttrar i samma stund som han far syn pa taget: "God! This train looks like it has Auschwits as final destination.."

 

//Palle Kuling


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0