Pa Baaaaaaaaali, dar traffa ja en kille..

Sondagen 1 Maj 2011

Last spotted in: Padangbai, Bali, Indonesien
Beresta dagar: Lika manga som dalmatinerna i filmen om dessa. (Ettan alltsa)
Dagar att ta tillvara pa innan hemresa: 25
Antal l?p-pass senaste veckan: 3(!)
Antal tidszoner i Ryssland: 11…
Min vikt: Ungefar som Bjorn Borg
Idag utsondrar lurarna: Making Belive - Volbeat
Hasselbackspotatis hissar: Aterigen tillbaka i det relaxande o-livet
Hasselbackspotatis dissar: Internet cafe som ranar en pa pengar (24.000/Timma??)




1250%.
Sa mycket dyrare var varat forsta forslag pa en taxi jamfort med det alternativ vi tillslut sjalva valde att kora oss till Senor Beach nar vi harom dagen anlande till Denpansar, huvudstaden pa turistidyllen Bali.

Snabbfakta Bali:
x O (Las Ö)
x Kryllar av Australiensare.
x Kanske beror pa att Australien ligger bakom knuten?
x Olen kostar ungefar som en ol hemma pa krogen during happy hour.
x Alla verkar till synes kunna svenska fraser; Hoor moor doo?
x Detta ar till skillnad fran vad dom sjalva tror inget positivt.
x En hora, inkl lite forspelsmassage far man for mellan 75 och 750 svenska riksdaler. Beroende pa hennes alder (ju yngre desto dyrare), vilken stad man befinner sig i och sin egen prutformaga.

Bali, Libyen, Motala. Vad har dessa 3 egentligen gemensamt?
Ingenting. Verkligen ingenting.
Alla kanner vi nagon, nagon som funderar pa att dra till Bali och surfa lite. Eller som har vart pa Bali och festat aaasmycket. Eller som iaf har sett ‘’Masjavlar’’, och skrattat at tanten som far sig sitt forsta skjut pa aratal vid tidpunkten hon besoker Bali.
Varken jag eller Hasse har fatt nagot Baliskjut, surfat eller knaprat magiska svampar. An.

Under den kommande veckan ska jag formedla min syn pa Bali. Rakt pa sak, inga krussiduller och inga fina ord. Objektivt, kanslomassigt och kritiskt, pa samma gang.
Nagon sa att Bali ar en blandning mellan Island och kanarieoarna.
Och kanske ar det sa enkelt.

Verkligheten har kommit ifatt Hasse lite. Han har insett att om bara en manad kommer han sta nere pa slattens idrottsplats i Habo med dubbade skor och forsoka bevisa att han fortfarande platsar i laget. Men da behover han nagot, nagot som inte infinner sig i kroppen efter 4 manaders resa i olen och lathetens tecken – Kondis. Darfor har han nu anlitat mig som personlig tranare/hare och vi ligger just nu i hardtraning med lopningen. Hasses mal, att komma i tillrackligt bra form infor hemkomst. Mitt mal, att atmindstone uppna ‘’jagfixarettstandardsamlagutanattdo-kondis’’.

Idag har jag aktiverat bade kroppen och hjarnan. 10 timmar, 20 mil pa motorcykel, bitvis sporegn, bitvis brannande sol. Bl.a har jag snorklat pa ett amerikansk vrak som Jappsnarna torpedade ner till botten under krigsaren, kort atskilliga hojdmeter upp och ner bland bergen samt parerat for bade apor, hons och indoneser pa vagarna. En helt underbar dag med massa nya intryck, lite adrenalin och aldrig forr har jag traffat sa manga hjalpsamma manniskor pa en och samma dag. Evvve!
Ni som kanner mig och mitt lokalsinne forstar sakert vikten av att hjalp finns tillhands nar jag ar ute och kor i icke redan for mig kand terrang..
Folk har lagt ner sin sjal i min av vatten trasiga karta, pekat och forklarat, saval pa engelska som indonesiska. For namner man bara nagra enstaka ord eller fraser pa indonesiska sa blir manga helt till sig och annu mer hjalpsamma. Flertal ganger har jag varit tvungen att stanna for att folk mer eller mindre stallt sig  ivagen, bara for att prata lite, smycka hojen med blommor eller fraga vart jag ar pavag. Tva av gangerna jag fragade efter vagen hande det att personen ifraga hamtade sitt eget fordon och i forvag lotsade mig genom stan tills jag var pa ratt vag, och sedan vande tillbaka igen.
Indoneser. Kanske varldens finaste manniskor?


Pa vag in mot bali med farjan fran Java


Manfred och Barbara (Okey?) som vi reste med 3 dagar pa java.


Hasse blir av med haret, ojda!


Bat.


Kaffetermosen pa morgonen 25 cm utanfor dorren. Service kallar vi det.


Fisk.


Arg fisk.


.


I sarong i hinduistiskt fladdermus-tempel


Fladderfittorna.


Efterbliven apa.


Risterasser, vackert e de.


En sjukt efterlangtad kopp te efter narmre en timmes korning i osregn.


Views in da mountains


Balis hogsta berg, mt Agung i bakgrunden. An sa lange obestiget. An sa lange.


Kvallens dinner. Trakigt gott.

//Percy Nilegard

Kommentarer
Postat av: Julia

EEEEEEEE... Har du inte träffat nya zeeländarna? Nu har jag inte träffat indoneserna i och för SIG va, men nya zeeländarna kan i alla fall inte va sämre.



Har även kommit underfund med vart du fick inspirationen till ditt "stereotyp-inlägg", som du skrev i Thailand :)

2011-05-01 @ 21:54:25
Postat av: Palmen

EHHHH, kiwisarna ar det heller inget fel pa. Men indoneserna som lever som kiwisarna gjorde for 100 ar sedan ar betydligt mer intressanta som manniskor :)

2011-05-06 @ 10:52:42
URL: http://mangopalm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0