Pingstkyrkan och Hitler... Tack vet jag Elefantgudar

Onsdag 18th of May 2011e.kr

 

Position: Klong Prao Beach, Koh Chang, Thailand

 

Basta semesthiten just nu: Where do you go – No Mercy

Besudlade dagar pa resan: 118

Obesudlade dagar pa resan: 8

Antal proof alcohol i varan whiskey: 80

Hasse hissar: Att man antligen kan borja fylla resvaskan

Hasse dissar: Turister som kor moppe utan hjalm bara for dom ar utomlands

Dagens tanke: Ar det sa att det sitter 3 tår pa varje fot som annu inte har nagot namn?

Dagens summa summarium: Hellre en liten lagenhet i Habo an ett stort hus i Mullsjo

 

 

Jag ar en kotte i granen med ett stoort behov av frihetskansla. Det vet alla som kanner mig.

Senate dagarna har jag inte riktigt kannt igen mig sjalv.

Drommar pa natterna, tankar pa dagarna och delar av sinnet har i forvag stuckit hem kanns det som. Trots att jag har en hel vecka kvar att njuta cocospalmer och sola magen.

Men sinnet ligger lite fore, och luften har lite gatt ur. Och pengarna har tagit slut…

Arligt talat har jag borjat saknar valdigt mycket och valdigt manga dar hemma, kanske just for att jag stallt in mig pa att det snart ar slut.

Aven om jag fortfarande gor det basta jag vet (knulla ej inraknat), reser.

Sen har jag mycket saker som jag gatt och tankt pa, som jag behover bollplank till.

Tre exempel.

Foddes man med randerna i handflatorna eller har man under livet utformat dessa?

Har Stephen Hawking blivit beromd bara pga hans sjukdom ALS, och for att han pratar via en dator?

Var det verkligen en Tysk som hittade den kvinnliga G-punkten forst?

 

 

Dagens  funderingar, Religion och tro.

Speciellt nar man far chansen att leva i andra kulturer paminns man om detta dagligen, till skillnad fran hemma. Och kom ihag, sverige ar riktigt, riktigt litet. Och inskrankt.

Hemma i svedala ar det latt hant att man tanker pa religion, gud, Jesus, kristendom och pingstvanner. Men vara pingstvanner hemma ar ju bara en kaninbajs-plutt om man ser pa det lite mer globalt.

Hemma ar det sjalvklart for vissa att tro att det finns en gud och en kille som enl historien ska vara hans son och har gatt omkring pa jorden for 2000 ar sedan. Fine. (knappt 1 miljon kristna svenskar)

Pa Bali ar det lika sjalvklart att be till en sten som formats till en elefant. Och som man dessutom satt en vit/svart sjal pa..

I Thailand ber man till en kille som heter Budda. Och har nere i asien snackar vi inte att en tjomme lite har och dar gar till kyrkan en gang i veckan, sjunger 2 sanger och dricker kaffe. Har gar det omkring miljoner, i vissa stader 10 ganger sa manga som det finns kristna i sverige, i samma stad(!) och ber till elefantgudar eller andra figurer, flera ganger om dagen!

 

Men grejen ar denna. Det spelar ingen roll. Vem eller vad man tror pa.

Om man ber till en sten i Indonesien eller till en ande i Jonkopings pingstkyrka. Aven om det ar betydligt storre del av befolkningen som valjer elefantgudar pa Bali an Jesus hemma.

Religioner behovs. Varlden over. Det skapar hopp, sammhorighet, gemenskap och hjalper manniskor att leva sina liv. Acceptera detta.

Aven om det skulle visa sig vara bullshit alltihop, sanningsenligheten spelar liksom ingen roll.

Det viktigaste ar att alla far tro pa det dom sjalva vill. Att man respekterar vad andra vill tro pa och att man inte gor som pastor Green eller Hitler, och med sin (troligtvis pahittade) overtygelse pekar ut vissa grupper av manniskor som felaktiga eller onormala och inte lika vardefulla som dom sjalva.

Man onskar ju att Ake Green av misstag upptackt sin G-punkt eller att han fatt en homosexuell son, och att Hitler blivit dodsforalskad i en jude med enorma orakade nasaborrar.

Men sadan tur hade vi ju inte..

 

Och kom ihag, tror man pa nagonting tillrackligt mycket sa finns det dar till slut.. Och tur ar val det.

 

Beachen, lugn och fin

 

Ute och utforskar on under dagen.

 

Bada vattenfall. Eller? Eller photoshoppat bad?

 

vatskepaus i regnet

 

Hall i hatten!

 

//Stephen Hawking


Kommentarer
Postat av: mamma palm...

ERIK!

Grattis på namnsdagen! Välkommen hem.

2011-05-18 @ 19:53:07
Postat av: Julia

Många fina tankar käre vän! och ack så sanna.



Alla funderingar kan jag absolut inte svara på, men en har jag i egenskap av en sjuksköterskeexamen ett svar på (lät de smart? yes! ;)). Alla tår har faktiskt ett namn. Dock är dessa på latin och inte några folkmuns-namn (så som stortån).



Njut nu det sista! Ska bli roligt o se dig igen!



Kramar

2011-05-18 @ 20:12:13
Postat av: palmen

Det galder mig Julia, en last mindre mentalt att bara pa :)

Ska bli riktigt roligt att se er allesammans :)

2011-05-19 @ 16:25:20
URL: http://mangopalm.blogg.se/
Postat av: Julia

alla tankar är viktiga ;) Amen.

2011-05-20 @ 23:03:31
Postat av: Anonym

Amen, Mangopaalm

2011-05-21 @ 18:46:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0