En helt FABULOUS shopping dag!!

Men först en lektion i införsel..
jaa mango hade lite problem vid passkontrollen så pelle hann bort till röntgen en stund före.. när mango närmar sig röntgen ser han att pelle river ut en massa saker i väskan.. Mango lägger den (väskan) på bandet och möter pelle, tullpersonalen står nu med en svartpåse, jag känner igen hasses fyllepåsar.. tullpersonalen säger åt mig att gå ut... jag sätter mig utanför och hoppas att dom nu gör en grundlig genomsökning av pelles yttre och inre gömslen.. efter 20 min kommer en tagen pelle ut..


his story:
"Jag visste ju om att Singapores lagstadga är hårt åtdragen, men efter månader, ja, nästan år av resande i länder där det knappt finns några lagar överhuvudtaget var det svårt att ställa om sey direkt. Det tar ett tag att komma in i kulturen i ett nytt land, det måste man ha full förståelse för. Nu känns det som jag börjar komma ifrån saken lite...
Kvinnan, jag skulle vilja säga häxan vid röntgenapparaturen ser och blir dessutom lycklig över att upptäcka att jag har en behållare med lite vätska väl instuvad i min packning.. Hon kallar pa en vakt som ställer lite konstiga frågor på ett konstigt språk, tror det var engelska. jag fick packa upp min lilla Enliters Vodka-flaska som jag så glatt inforskaffat mey i några dagar tidigare for ringa 60 Ringit! Ett klipp tänkte ju jag om den Svenska Åhusproduserade drycken. Han trodde bestamt jag hade mer saker men efter lite letande nöjde han sig, tog mitt pass, och spriten och bad mig följa med in på kontoret. Där lämnade han över till 2 andra viktiga männiksor som började utredningen. För att göra en lång historia kort sa fixade dom en massa papper och lämnande sedan vidare alltsammans till herr polisöverste i lilla kontoret bredvid. Han kallade in Mr Palmqvist efter 5 min och jag fick sätta mig ner i en fåtölj. Troligtvis från tidigt 1890-tal, fransk modell, vadderad, jag varderar den till mellan 50 & 100 Ringiit.
Jag fick ett litet lustigt papper om införelseregler att studera medans han studerade mig.
-Jaha, får man inte ta med sig alcohol in i landet, förlat det visste jag inte.
- Jo det får man, om man deklarerar det och betalar skatt! Inte om man försöker smuggla in det gömt i väskan!
Snart kom han pa bättre tankar!
-Mr Palmqvist, I let you go for this time. But you must pay a charge.
han plockade fram miniräknaren och jag ljog om att spriten bara kostat 50 ringit for att försöka få ett mildare straff, kanske inte doden iaf.
han visade upp ett 4 siffrigt tal på dosan med en 3 i borjan. Fan. 3150 Dollar, tankte jag. Det ar over 15000kr!
Men till min lilla fördel såg jag snart att det satt en kommatecken efter två siffror, sa det blev bara 150 kr, Puh.
-You pay at the Policeoffice, sa han.
Oj ska jag dit tankte jag, det later ju trevligt, kanske man sparar in en natts boende på hotell, och kanske får man frukost oxå!
Where is the policestation? frågade jag, -You are there.
Sa jag plockade fram mitt visakort och lät dom plocka lite dollars från det, sen var jag fri!!
Nu känner jag mig som en fågel som är fri och kan flyga over ängar och dalar!"










lite snabb info om singapore:
Är en ö, består av flera olika delar och skillnaden är STOR! sen finns det som sagt väldigt mycket lagar.. pelle spottade när vi gick längs en gata, stannade upp, kika runt och andades ut... läste på aftonbladet att homoäktenskap nu kan göras i sverige, här är det olagligt om man har sex med samma kön... valutan är dollar, en dollar - 0.4 skr.. alltså det dyraste landet i södra asien..

Bor för första gången på ett dorm, alltså ett rum med massa våningssängar men fortfarande dyrare än ett dubbelrum i malaysia.. allt är ungefär dubbelt så dyrt men det drabbar ingen fattig!

Nedskraäpning är strängt förbjudet och man bötfälls hårt för det. Dessutom är det olagligt att dricka på tunnelbanan tillexempel...
Det förbjudet att ta med sig porr in i landet. (Smuggelpolisen gjorde dock ingen större utredning gällande detta i vårat fall.)





Men även en dag med shopping har sina Fördelar!!

//Mangopalm i Singaporr

Kommentarer
Postat av: Emmi

Ha ha era klantarslen! Jag tror de gjorde en mer grundlig koll än så på p!

2009-10-22 @ 23:39:59
Postat av: Maja.

Här ramlar man in på en främlings blogg och bjuds på kvällens garv. Haha lite småklantigt men ack så kul, smuggla inget nästa gång:)

2009-10-22 @ 23:56:15
URL: http://mcaria.blogg.se/
Postat av: LF-LE....

Hej.på er.I går köpte jag min"brevduva"Den tycks fungera bra ska nu bara fixa mobilt bredband.Och så håller jag på att registrera ett Ltd company.Nu är det dax att ta GRESA HOSTA SPRUTAN här i Habo så om ni vill kan ni komma hem och ta den(den är gratis Fredrik).Det ser ut att bli ett kort besök i Singapore med tanke på priserna?Ha det bra och krama alla ni möter från Sverige.

2009-10-23 @ 14:51:06
Postat av: mamma palm

Erik!

Tack för skype samtalet....

2009-10-23 @ 16:00:40
Postat av: Palmen

Emmelie: Vi hade hoppats, ja.



Maja, du har just funnit meningen med livet! Valkommen!



lf: Vi hade planerat 2 dagar i det lilla landet, men pga vissa omstandigheter har vi tvingats stanna mer an dubbelt sa lange..



Mamma: ja nu ar nastan mina pengar pa skype kontot slut, sa nu kan ja inte ringa hem mer! ;)

2009-10-25 @ 05:06:56
URL: http://mangopalm.blogg.se/
Postat av: mamma palm

Erik!



Bidrag insatt på ditt konto

2009-10-25 @ 08:43:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0