Smurf

Mangopalms position: Byron Bay
Väder: Åska
Dagar kvar på resan: 100!
Antal nakna bröst inkl vårtgård: 6
Antal sedda delfiner: 0
Longitud: Ostligaste punkten i Australien!
Tidsomställning: Är numera +10h, inte 9h för er då vi passerat in i nästa delstat (NSW), och här använder vi daylight saving time!
Avklarade kuster: Solskenskusten, Guldkusten

Nästa kust, semesterkusten, första stoppet gör vi i en känd ort, fylld av surfare och semestrande stadsbor. Men ändå trevlig.
Igår kväll fick vi oss en tankenöt att fundera på. Vi samtalade med två svenska tjejer, någonstans i vår ålder, troligtvis från stockholmsregionen (nej, vi kände inget behov utav att gräva i deras liv) som berättade om en hemsk sak.
Dom tyckte att det var alldeles för mycket asiater i australien, och bara asiatmat att köpa. Exemplet hon gav oss var från Sidney, chinatown..
”- Alltså det var typ kineser överallt, och när vi skulle äta på restaurang så fanns det typ bara kinesiskt, japanskt, thailändskt så vi behöver typ inte åka till thailand eller så nu.”
Vad gör då två så intelligenta människor på semestern? Provat surfing?
”- Nej gud nej, det vågar vi inte. Asså, jag fattar inte var dagarna tar vägen, dom bara försvinner, man sitter typ på hostelen hela dagarna. Men idag hade våra mammor gett oss en klänning och en pizza så idag har vi typ varit lite icke-backpacker o så. Men de e typ jättedåligt med storlekar här.”
Sen gick mangopalm och samtalade med en krukväxt resten av kvällen.

Igår var vi ute på promenad, tillsammans. På kvällen. Vid havet. Det var mycket vackert, vi äntrade Australiens östligaste punkt med tillhörande fyr, med tillhörande fyrtornsvaktarbastu. Utmed vägen fick vi vackra vyer över havet, topless kvinnor och omgivande stränder. Bedårande.

Kitesurfing

Topless, forstoring kan mailas

Ett barn ater glass

Fyyyy.r

Strand och hav

Pilot? Kamikaze?

Idag var det dags för vattenaktivitet, nationalsporten i landet, om det nu inte är cricket, vi skulle prova surfing! Stå med fötterna på en jattebräda, bara följa med vågorna in till land, kanske ligga och titta på fiskar, det låter simpelt! Det var det också!
Här på hostelet erbjuder man lektioner för $60, mp hyrde varsin gammal sunk-bräda och gav sig iväg på egen hand! Mango framhäver bestämt att svårighetsgraden med surfing är totalt överskattad, och efter ett par timmar i vattnet håller även palmen med om detta. Vi båda tycker dock att surfing är kul. Jättekul. Imorgon ska vi surfa, med dom stora grabbarna i dom stora vågorna!

Lite mer avancerat; katamaransurfing

Nice ass

Ja

Nej!

Oj

Ni kanske undrar lite vad vi äter om dagarna och hur livet på resande fot tagit sig efter närmre 5 månader hemifrån.
Varje morgon kokar vi havregrynsgröt. Inte för det är gott, inte för att det är nyttigt, utan mest för att det är billigt. Till det äter vi stena-line sylt och dricker sån där långlife mjölk, den är billigast. Ett par äckliga toast till det med billig ost, ibland ett glas vatten.

Till lunch äter vi pasta & färdig köttfärssås på burk, 6 av 7 dagar, vatten till maten, ibland har palmen även köpt morot.
Kvällsmat, McDonalds finns det en hamburgerkedja som heter, helt okey. På tisdagar är det cheap-Tuesday och då är det pizza, köper ofta med oss en extra pizza var till dagen efter. Övriga dagar kör vi pasta, och färdigsås till kvällsmat. Kanske en morot.
Tvättar, ca en gång i månaden när vi inte kan med att vända ut och in på kalsångerna längre. Däremot brukar vi duscha med dom för att förlänga bäst före datumet på lukten. Ändå ingen som bryr sig.
När det gäller sängrutinen, mango ligger nertill, palmen ovantill. Hans långa ben och sprattlande då han inte tagit sin medicin medför att mango allt som ofta blir sjösjuk då våningssängen gungar. Ilandsproblem.

//Surf in usa

våt, vild och kall pung!

Mps Spott: Surfers Paradise

Dagar kvar att resa: 102 enl P, 82 enl M

Vinster i mattrace: 4-0 till Palmen

Antal Tjuvstarter enl Mango: 3 av 4

Solskyddsfaktor idag: 30

I kalsongen: Sand, vit fin sand och en brun rand… brun sand…

Ölåtgång: Hög

Matåtgång: Låg

Wet`n wild!! (Nej, det är ingen kvinna vi träffat)

Ett stort område med rutschkanor, bubbelpool, vågmaskiner, glasstånd, gubbstånd och sillisar!! Mp som i normala fall kan uppfattas som väldigt mogna och intelligenta människor kunde under en hel dag vara sig själva och bete sig som dem helst av allt vill! Det tog inte många minuter innan tävlingarna var igång! Första blev på en bana där man ligger på en matta och åker, liknande den som finns på skara. Här inväntar man normalt på grönt ljus innan man åker, något som palmen hade tydliga svårigheter med! Berodde detta på färgblindhet, sol i ögonen eller misstag?? Nej endast på tydligt sabotage och fusk!  Alltid när ljuset stod på orange såg mango endast röven på palmen som gett sig av, sedan när det då var grönt och mango skulle jobba sig ifatt var det på tok för sent!

utsikt från hostelet

Race 2 blev i spiralen, jaa samma som på skara, men här vill palmen inte heller erkänna sig slagen trots mangos och badvaktens uttalande, palmen skyller på att det skvätte vatten i ögat, buuhhuu.

surfers paradis stranden

Övriga banor var mer samarbetsövningar eftersom man satt i samma flytanordning, vilket gick förvånansvärt bra men nu när man vart kollegor under mycket stressiga och uthålliga situationer är samarbete inget problem.

på skylten står det surfers paradis!

Vi hann med att åka allt en gång ungefär, dagen bestod mest av att stå i kö, inte konstigt med tanke på badvaktens extremt ineffektiva arbetsmetod, högsäsong och söndag! Maten låg på 18 dollars för en sléten hamburgare, men man blev dock mätt så MP fick inta favoritpositionen, liggandes på rygg, i en skön bubbelpool.

en sen kväll med VB

Bussarna i landet slutar gå en halvtimme INNAN parken stänger, tar en annan buss mot tågstationen för att byta mot surfers. Innan vi går av säger chauffören snällt: bus seven-o-nine goes to surfers. Vi uppfattar det som att bussen går 9 minuter över 7 så när alla andra går på bussen 709 sitter MP kvar och undrar vart dom ska.. efter att väntat i någon timme förstod vi att det va bussnumret hon mena. Hinner dock med sista bussen hem och får gå en halv mil till hostelet. Hungriga. Trötta.

Semestern här på guldkusten är nu slut efter två stekdagar på beachen och en dag på en stor themepark, nästa kust blir holidaykusten. Här inväntas surfing, hippie staden Nimbin och massor med mer sol! Och barn!

//MP

Zoo & Livets fråga

En dag på zoo.

2 Mycket förväntansfulla pojkar, satte sig på transferbussen till den välkända attraktionen som grundades av Steve Irwins föräldrar och som sedan Steve och hans familj tog över. Steve fanns med överallt och han kändes lite som en gud när man gick runt, även innan den stora showen pratade han ut i den stora skärmen och det blev alldeles tyst i hela arenan. Det Steve lyckats göra för de vilda djuren och då framförallt krokodilerna är beundransvärt, hans sätt att underhålla har både skrämt och fascinerat oss.

Mango får göra något han drömt om, mata en glad elefant.

Faktiskt en kopia av en krokodil som teoretiskt sett finns. Ehh, ja.

Crocstadion - Stor som en fotbollsarena!

Zoot var dock bara medelmåttligt, kan berott på alldeles för höga förväntningar och ständig jämförelse med kålmorden som fortfarande utan tvekan är det bästa zoot vi båda varit på. Fast krokodildelen som tog upp halva zoot var helt klart i världsklass och man byggt upp en hel arena för krokodilshower!

2 Inhemska Men.

Elefantbad

Krokodil-försöker-äta-människa-show

Världens minsta sköldpadda.

Familjen Palmqvist, ehh, Irwin!

Vi har nu även lyckats ta oss dit vi landade för 7 veckor sedan, Brisbane! En 1,5 miljoners stad i all enkelhet så här på australiens östkust! Vi har i och med det tagit oss halvvägs på vår reserutt genom Aussie. Är nu ungefär 5 – 6 veckor kvar innan vi skall lämna i Melbourne.
Vi har nu stannat till, hämtar ut taxfilenumret (som inte fanns kvar på postkontoret efter 7 veckor..), planerar en aning och sedan drar vi mot turister och backpackers på  Sufers paradise imorgon! Surfa kanske?

En Hjälpstation på bron över Brisbane river.

Efter 4,5 månader på resande fot har vi dock kommit fram till en viktig poäng. Vi tänker mkt på det här med flickvän eller inte, så det hela handlar om flickvän VS Lena Handén.

- Lena har inga krav på förspel.

- Lena fejkar inte.

- Lena fyller inte år.

- Lena behöver inte komplimanger.

- Lena har inte mens.

- Lena kostar inget.

- Lena har inga känslor.

- Lena har aldrig huvudvärk.

- Lena somnar ibland före en själv.

- Lena går inte på A6.

- Lena tittar inte på romantiska komedier.

- Lena behöver inte banta.

- Lena röker inte.

- Lena är aldrig otrogen.

(Mango står till 99% av påståendena och verkar varit med om alla ovanstående problem)

Som ni förstår växer man som människa när man är ute och reser. Man får lite perspektiv på livet kan man säga, man får förståelse för vad som verkligen betyder något i livet.

Lena hon ställer upp, hon sviker inte även om det regnar. Hon vet vad hon vill, men självklart har hon inte allt, det har ju ingen.

Hon kan t.ex. inte tvätta, laga mat eller springa ärenden.

Livets gåta är lite buresk. Och mustig. Och den löser vi inte här och nu, utan den lever kvar; Kvinna eller hand?

//MP

gårdagens inlägg!

Mp:s vecation spot: Noosa (rikemans paradis)

Antal sedda vilda koalor: 1

Antal druckna color: 2

Antal olovliga kvinnor på stranden: Många

Förfest på Cellblock

Free BEER!

Häng...

Koaladansen!

Drive in

Sista kvällen med gänget i lördags avslutades tillsammans med löst folk från vårt hem samt de vilsna gbg själarna vi hjälpt med diverse behov! En utekväll på det utmärkta Central hotel i bundaberg, innan det va vi på ett annat guesthouse för att fixa gratis inträde, gratis snaps och gratis öl, då man var ”tvungen” att dricka en jugg med öl, vi drack 2! Men fick bara ett inträde samt öl! Kvällen innehöll koala dans, drive (walk) in på mc donalds samt efterfest med tjejerna tills folket på hostelet börjat åka till jobbet och solen tittat fram.

Innan vi kom fram till Noosa mellanlandade vi i Hervey bay igen (inkörsport till Fraser island) för att spendera en natt på hittills det bästa hostelet eftersom allt var fullbokat i Noosa då det är semestertider i Aussieland.

Nationalparken!

VY

VILD KOALA!!!!!

Efter 4 timmar i buss bestämde vi oss för en promenad i nationalparken i Noosa, något vi inte kommer ångra! Går längst med kusten och tar sedan av på en stig i national parken, där det finns vilda koalor. Efter någon halvtimma går vi och räknar på chansen att se en vild koala som sitter uppe i trädkronan och trycker mest hela dagen och kommer väl fram till 0.035 % med lite avancerad huvudräkning. Någon minut senare prasslar det i skogen och 20 meter in går det en liten björn på marken, klättrar upp i ett träd och somnar in! GRYMT! Som grisen sa…

Imorgon äre daggs för det stora, fantaskiska och mytomspunna zoot, Australia zoo, som en gång ägdes av Steve Irwin, krokodiljägaren, gick på bland annat discovery och discovery betyder upptäcka och det är då Columbus som ska in på lodrät 14! Vi har betalt dyrt för dessa biljetter så vi får hoppas att det blir mer än känguruklappning och en krockodil som ligger still i solen! Steve kommer vi troligtvis inte se då han är på någon rockkonsert eller liknande…

//Semesterfirarna

Efterlangtad semester!

Mps spot: Bundaberg, Queensland

Antal arbetade dagar: 11 (av 12)

Väderförhållande: Sol precis som 299 andra dgr om året..

Skitigaste klädesplaget: Mangos f.d vita kallingar

Antal svenska wollybolltjejer över 1,80 m: 1

Antal marijuanarökande engelsmän utanför sängen: 3
Antal störda människor på jobbet: 1 (plus ett djur, en apa på en truck)

Igår fredag gjorde vi sista arbetsdagen i den här staden. De senaste 2 veckorna på j-runt resan kommer vi deffenitivt att minnas, på gott och ont.

Vi har nästan gjort 100 arbetstimmar och fått ihop närmre 10.000 kr efter skatt på bara två veckor! Men vi har slitit också, icke att förglömma! Gått upp 4,30 12 dagar i rad och jobbat 12 timmars pass den senaste veckan.. Men nu är det klart, done like a dinner som vi säger här nere ;)

Mango har jobbat lite som truckförare kan han skriva i sitt cv, ja handtrucksförare alltså. Palmen fick efter klagomål till chefen ang för mkt prat med sin nya australienske vän degradera sig till potatistvättningen. Ett arbete som är ansvarsfullt och innebär att man håller i en gardena-slang och spolar lite vatten på en och annan smutsig potatis, ett jobb som i stort sett en blind skulle kunna göra. Men huvudsaken är ju att han fick det tråkigt, för det är viktigt, jobbet skall vara tråkigt, man skall inte le, man ska följa en skrikande tjock negers order och man skall som han uttrycker det ”use your brain”. Ingen vet om man ska jobba till lunch eller kvällen, hur mkt som ska packas under dagen eller varför man gör det man gör. Igår fungerade inte lyset i taken, så det var en mörk dag, ingen brydde sig om att försöka åtgärda det, man såg bara två ögonvitor vandra omkring ibland, puh, skrämmande.

Apa pa truck

Stora fina sotpotatisar inradade - projsiskt kinesiskt

Men vi har fått loss våra pengar och det är ju däför vi varit här, så vi är nöjda summa sumarium! Dessutom har vi träffat väldigt mycket människor, både där vi bor och där vi jobbar, vilket har varit riktigt kul! Dessutom kan vi presentera lite bilder från vårat arbete så ni får se vad vi hållt på med den senaste tiden!

Mango med tomkartong

harlig morgon pa garden Pritchard!

Jake som pratade palmen till degradering

En ovanlig bild dar palmen faktiskt arbetar!

Varat glada "Shed Team" Firmafest?

Imorgon drar vi söderut till Hervey bay igen for att spendera en dag innan vi fortsatter upplevelserna med bl.a Noosa och Australia Zooooo; Det ska bli skönt med lite semester nu!

//Signerat mangopalmo

1 vecka med potatis...

Mps spot: Bundaberg, Queensland
Antal arbetade dagar: 6 (av 7)
Väderförhållande: Sol idag, regn föregående dgr.
Skitigaste klädesplaget: Mangos t-shirt
Antal svenskar på hostelet: 11
Antal små tighta norskor: 3

Mangopalm är i trans, arbetstrans. Vi har varit så upptagna så vi knappt hunnit blogga på hela veckan! Idag lördag fick vi sovmorgon till 10, annars har klockan ringt mellan 5 & 6 varje dag, och vi har åkt iväg med våra australiensiska outbackhattar till potatisfarmen som ligger 20 min från stan.

Vi sorterar, packar och sätter plantor om vartannat, och så här efter att vi kommit in i det går det rätt bra. Men man ska inte jämföra med mellanmjölksjobben hemma i sverige. Om ni visste hur bra ni har det på jobbet ni säkert ändå inte tycker om! Här får man slita hårt för sina pengar, och mp haltar på kvällarna omkring i byn, som vore vi ett äkta par. Om vi tjänar några pengar? Nja, vi behöver jobba 25 timmar i veckan för att få ihop till mat, transport och boende, resten är plus. Men  efter en intensiv vecka kommer vi nog att kunna spara ihop några dollarsch.När vi kommer hem på kvällarna fixar vi mat och matlådor inför morgondagen, köket stänger redan nio och senare än så brukar inte kvällarna bli.

So, what about our hostel?

100 personer skall samsas om ett kök  med 2 fungerande spisar och som städas en gång om dagen. Dessutom diskar ingen efter sig då alla vet att det kommer två asiater och gör i ordning allt efter stängning. Kackelackor jagas varje kväll på rummet och det luktar allmänt kattpiss utanför längan vi bor i, även kallad ”Chinatown”. Fuck it.

Lite småsaker vi diskuterar så här i arbetstider:

- Är verkligen inte asiater bara halvvägs i utveckling från apa till människa?
-  Chefens fru, vilken milf-potential har hon egentligen?
- Vad är det för gasbollar som fastnat uppe i det mörka på nätterna?
- Varför har man 2 av allt på kroppen?
- Är månen verkligen inte en ost?
- Varför är Australienska sötpotatisen 20 gånger dyrare än king edward hemma?
- Fortfarande, vem fan är Anna Anka?
- Ligger Hong kong i kina eller japan?
- Har storleken någon betydelse?

Nu väntar en ny arbetsvecka med våra älskade småpotatisar!

Work Work!

MPs spot: Bundaberg (frenetiskt uttal: banndabäärrg) igen!
Arbete: stapla sötpotatis
Arbetstoast: 4/5
Ryggproblemiframtidensfaktor: 8
Lön: 17,5 dollars/timmen (115kr) före skatt då vi inte lyckats hitta svartjobb, än
Arbetade dagar: 1
Antal riskokare i vårat kök: 10-15st

Snabbfakta Bundaberg:
-Invånare: 55 lakan
-Känd för: Rom (och cola)
- Mc Donalds öppet 24/7

Vi anlände till Bundaberg i söndags och gjorde klart pappersarbetet, måndag morgon kl 5 ringer våra klockor! Ingen aning om något körs vi ut i en minibuss tillsammans med 7 kvinnliga kineser till en bondgård. Engelska kunskaperna hos våra kollegor är nästintill obefintliga så fråga efter något gör man med kroppspråk. Inne i en stor hall går det ett långt band och längs banden står det kineser och tjocka australienare, i slutet och på ett sidospår ställs MP. Vår uppgift blir att stapla kartongerna med sötpotatis, varje kartong väger ungefär 20 kg och staplas upp till 2 meter. För en människa som är 2 meter är detta ett mindre problem, en människa som befinner sig närmre jordskrapan har dock större problem då det är en hel del vatten i kartongerna och det vattnet luktar inte hallon!

Snabbfakta sötpotatisen:
-Söt
-Potatis
-Lite lik swedish morot
- Väger mycket

Man kan lite skämtsamt säga: - ”Att börja på ett nytt jobb kan liknas vid analsex; Det går trögt i början, men med lite ansträngning passar man snart in.”

Varje kväll kl 7 sätts det upp nya scheman på var, när och hur man jobbar dagen efter, idag var tanken att vi skulle börja kl 08.30 men eftersom det regnar väldigt mycket just nu ställdes det in. Så idag har vi en mycket efterlängtad semester! Man måste verkligen ta vara på sina lediga dagar så här i arbetstider.

Planen för januari är att försöka ligga plus-minus noll på kontokortet och så länge regnet håller sig borta är det ingen omöjlighet! Så ut och förbränn fossila bränslen och håll tummar, långfingrar och tånaglar för att ozonhålet över oss växer och solen skiner på våra små (stora) potatisar!

Vit sand och Belgiska systrar

Hey everyone!
Enjoy the pictures from 3 awsome days around the new year with all the Great people we met at Fraser Island!
And dont forget to put your comment!
Use google translation if u want to read the story in your language!

MPs spot: Bundaberg (agan... This time we will work ;)

Travel %: 49,5

Year: 2010 (tror vi, inte helt 100..)

Bilderna: Kommer i slutet av tekniska skal!

Har turen vänt?

Hade man frågat oss för en vecka sedan hade vi nog tyckt lite sådär om vårat flyt. Men någonting hände efter förra blogginlägget, vände turen kanske?

Som vanligt spelade tillfälligheterna in, och trots att vi hamnat mitt i monsunens mecka bestämde magen att vi skulle ge oss ut på campingäventyr. Tack magen!

Två svenskar som skulle ut på ”self drive” tur till Fraser Island (världens största sandö) tyckte verkligen att vi skulle hänga på, så 10 minuter efter det att debreathingen skulle starta signade vi samt Rut, in oss i receptionen. Rut, en fin kille i arbetarklassen från Holland, eller Nederländerna som landet faktiskt heter.

Slumpen satte MP i en bil tsm med  Belgiska familjen, med rötter i bl.a sydafrika, innehållande mamma, pappa och två döttrar (våran ålder ja), allas våran Rut samt våra två landskamrater från Boråstrakten- Jax & Sanna.

Årets sista dag började med packning av fordonen och lite genomgångar, det tog inte länge innan vi insett vilken tur vi haft med våran grupp, vilka människor!

Vi lämnande resortet med våran stora 4x4 jeep med orden från arrangören: ”Om ni inte känner varandra nu så kommer ni garanterat göra det efteråt”. En sanningens man!

Troligtvis skulle vi kunna göra en novell om resan men vi sammanfattar det mest intressanta nedan:

Dag 1

Vi besökte en sötvattensjö vid namn Lake McKenzie, varken ord eller våra suddiga bilder kan beskriva platsen. Men det var vackert. Och svalkande.

På kvällen slog vi läger och MP delade tält med Rut, samt ett nattdopp i den förbjudna sjön som är känd för sina sköldpaddor som biter killar i snoppen, vi var dock inte särskilt oroliga då betet var litet i det kalla vattnet.

Dag 2 – Nyårsafton

Dagen började i nykterhetens tecken med mycket bilkörning på milslånga stränder och nya intryck. Det stora målet var norra ändens utsiktspunkt, indianhuvudet. Vackraste utsikten i livet ? Kanske.

Efter en lunch i anslutning till denna plats satte vi Rut vid ratten, vi andra korkade upp ”goonet” för fulla muggar, och vilken kväll det blev!

Grillad känguru blev till nyårssupe, alla hade humöret på topp, dock var pappa o speciellt mamma belgien till synes inte helt lugna med deras döttrars position i MPs sällskap – helt rätt!

Eftersom att kvällen också bjöd på en timmas regn passade alla nio på att sätta sig bak i bilen, vi drack vin, körde viskningsleken på minst 5 olika språk samt hade det allmänt trevligt. Den yngre generationen begav sig sedan iväg till en bar någon timma, för att sedan fira 12slaget i vattenbrynet vid det dundrande havet – What a success!

Dag 3

MP vaknar denna morgon inte upp i sitt tält…

Inte heller i döttrarnas…

På loftet i bilen? –ja, mango iaf. Palmen hade tagit det mer luftiga utrymmet nere i sittbrunnen..

Beskådade djur: Haj, havsörn, rocka, känguru, orm, maneter och som moset på grädden avslutades båtresan hem med delfiner!

Efter hemkomsten samlades alla utan familjen (då dom tyvärr var tvungna att åka) för att laga mat tillsammans och säga hejdå över en öl på kvällen.

Hade då arrangören rätt? – Är påven katolik? –Ja. En otroligt bra sammanhållning och sammarbetsförmåga genomsynade hela resan från början till slut. Tack.

Som avslutning kan vi berätta att vi har fått jobb, troligtvis iaf. På måndag morgon stoppar vi in snusen, stämplar in och förbereder kontot mentalt för en lönechock! Det är även den dagen då halva MPs resa är gjord – Seeeee Ya!

// Mc Palmo

Fladderfittorna

Rut the man!

Back in the car

On the way to lake Mckinzey, Jan-banan first!

So Beautiful U cant emarge!

Borje in the sand!

Luk was the master chef thees days! Tnx a lot!

Fredrik in the first morning, tired?

Sanna - Swedish blond girl, as we want them!

West coast!

Borje drove the car on the bitch!! oh, i mean beach!

Groupphoto close to indianhead

View was amazing..

People on the top of the hill

Dont worry, be happy! 50%!

The wreck, sorry about the cloudy pics (caused of my camera)

Goon, snacks and freeeeeesbe!

Wisper-game in five different language!