Feta och varldsvana Svennar

Torsdag, 10 Februari 2011

 

Da-Gens-Vi-Sa-ord: Manuell elvisp

 

Nuvarande position:  Koh Samui, Thailand

Avresta dagar: 20 (105 kvar!)

Antal ganger vi firat det kinesiska nyaret hittils under resan: 3

Utomhustemp pa kvallarna i celcius: 28-29

Inomhustemp pa thailandska biografer i celcius: 16-17

Hasse hissar: Det kinesiska nyaret, fest!

Hasse dissar: 3D bio. Om 10 ar kommer vi skratta over det vi nu kallar “3D-bio”


 

 

Laste pa facebook i mandgags tror jag det var att ni hade haft sol dar hemma, dom flesta statusuppdateringarna inneholl nagon form av hyllning till solen. Vad ska man saga.. Jag hor er.

 

Varan trio befinner oss nu pa en av Thailands storsta och mest besokta oar, Koh Samui.

Under veckan som gatt har vi stekt en hel del, vilket iof inte syns pa varan hudfarg men som vi sager, sol i sinne, brun inne, Carpe Diem.

Julia ar dock brun som en pepparkaka medans jag och Hasse glider omkring med kroppar i samma nyans som (antar vi) Julias stjartparti.

 

En sak jag funderar mkt over ar alla turisterna man ser och har runt omkring sig har ute pa svenne-oarna. Och det roligaste ar alla som verkligen forsoker verka varldsvana och icke kulturellt insnoade i vasterlandska normer ( Det roliga och det patetiska innefattar att jag kan hitta mig sjalv i nagot tillfalle i samtliga kategorier nedan).

Jag tankte satta lite toast pa Svennebananens inhemsk-tivitet. 1-5poang galler.

 

Forst har vi den vite mannen pa hyr-moppe som aker runt och sma tutar lite pa stan. Vanstertrafiken kan han som sin egen byxficka. 4/5 Toast!

 

Sen har vi backpackerfolket. Manniskorna som reser efter bibeln (lonley planet) och har varit med om allt (som har med alkohol att gora iaf). Dom har levt pa tallbarr tillsammans med inhemska familjer och har inte tvattat haret pa 3veckor. Vanligtvis har man svart att prata ren svenska med dessa manniskor, aven om de ar 100% svenska. Detta beror pa att dom efter bara nagon vecka “glommer bort” en massa ord pa svenska pga att dom hela tiden maste komunicera pa andra sprak for att overleva och darfor blir deras vokabular valdigt inflamerat av engelska ord som man helt enkelt glomt bort vad det heter pa svenska.. Typiskt… 4/5 toast!

 

Pa tredje plats har vi facebook-svennen. Han ruvar pa internet-cafeerna flera timmar om dagen och uppdaterar sin status med exemplen, “Ah vad Thailand ar fantastiskt (sjukt coool jag ar som akt anda hit)” eller “On the buss to K-L, tnx alla wonderful people i met, really want to see u guys soon, xxx (riktigt cool jag ar nar jag skriver till mina utlandska vanner. Som jag iof bara traffat en gang pa fyllan och aldrig kommer traffa igen)”

Men det som facebook-svennen forst och framst vill fa fram, det viktigaste, och det som gor honom sa cool. Det ar att han inte anvander åäö! Sjukt inhemskt! 4/5 toast!

 

En annan sak nar man reser pa svenne-orterna (las Phuket o samui) ar att ingen vill riktigt erkanna att han ar svensk, trots att alla vet om att minst halften ar svenskar pa on. Ofta vet man (eller hor man) att det ar svenskar i kon fore till pannkaksturken som saljer lunch till hungriga strand-badare varje dag, pa samma stalle. Dessutom vet man att dom vet att man sjalv ar svensk, och da uppstar det en tryckt svenne-stamning, ingen vill riktigt erkanna att man vet att den andre vet liksom. Och plotsligt kommer fragan; Ah, ar ni oxa svenskar? Ja.Jo.. Fint vader vi har har. Ja. Jo..

 

Nytt inlagg inom kort (las redan imorgon)!

 

Fagel, fisk eller mitt imellan?

 

Observera felskriften langst upp. HAHAHA

 

Hotellvaggarna pa detta hotell var fargglada

 

Julia firar kenesiska nyaret (en vecka efter nyaret) i Phuket

 

Hasse redo for frulle!

 

Glassgubben

 

Bakom sina solglasogon kan hon va sig sjalv

 

Fet svenne, observera chartikurierna

 

Dessa underbara forsaljare som gor allt, majs,frukt,grill och barn

 

Grym forestallning och firande av kineserna

 

Steker vara vita kroppar

 

 

 

PalmQ


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0