Bajs-soppa

Tisdagen den 29 Mars 2011

 

Last spotted in: Hoi An, pa ostkusten i Vietnam

Antal plusgrader i Sapa: En bit under 10

Antal svenska dollar man far en skraddarsydd kostym for i Hoi An: 325

Antal toabesok pa nattaget fran sapa: 4

Avforingskonsistens: A-

Hasse hissar: Mojligheten att fa se platser pa jorden, sasom Sapa

Hasse dissar: Leriga stigar

 

 

Vietnam ar landet dar det kravs tva personer for att manovrera en skurmaskin, landet dar man inte litar pa en taxichauffor om man inte olyckligtivs ar den absolut siste mohikanen och landet dar solen under den gagna veckan inte verkat existera.

Men det ar oxa landet med god kebab och taco, landet dar man koper sig en skraddarsydd kostym for nagra enstaka hundralappar och landet med en hel hoper bra och intressant historia.

Ytterliggare ett land dar kvinnans kropp ser/kanns 20 ar yngre an vad fakta bevisar.

 

Sapa ar Vietnams skidort. Fast utan skidor. En liten charmig bergsby langst upp i norr med ett kyligt klimat. Kannt for att kunna imponera med alla 4 arstiderna under en och samma dag. Vi fick tyvarr bara uppleva den kallare.

Under tva dagar treckade vi bland berg och dalar. Pga foregaende veckas regn var det lerigt och bitvis valdigt svarframkomligt.

Hasse svor tusenfalt (inkluderat konsord pa ren smalandska) over omstandigheterna och leran som fastnar pa jeansen nar man landar med rumpan forst i leran.

Natten spenderade vi enl plan hemma hos en familj, dar vi bl.a fick middag med tillhorande risvin (40%+) (som ar obligatoriskt for alla, dricker man inte sa dor man.. Eller ja, inte dor kanske..)

 

I ovrigt har fodointaget primart bestatt utav nationalratten, nudelsoppa. Fyyyyyy fan for nudelsoppa sager jag bara.

Forst till frukost forsta dagen i Sapa, och sen till lunch nagra timmar senare.

Jag kom pa en sak som ar lite roligt, for pa vietnamesiska heter nudelsoppa “Poo”. Och det ar ju som bekant det engelska ordet for bajs, vilket jag ar ganska saker pa att vietnameserna inte kopplat (da majortiteten av dessa till synes inte verkar lida av studieskulder).

Under andra treckingdagen borjade jag kanna mig trott och orklos i kroppen, jag hamnade sist i ledet och forsokte sitta eller ligga ner sa fort vi stannade till for att aterhamta mig.

Tillslut var vi antligen framme, och innan bussen skulle hamta oss tillbaka till byn skulle vi avslutningsvis fortara lunch.

Jag hade precis suttit pa huk over en flod och tomt diaremagen, samt svurit over den hemska nudelsoppan landet ofta serverar som enda valmojlighet nar jag kommer tillbaka till Hasse vid matbordet, och innan jag knapp hunnit satta mig kommer Herr Ober in, Med nudelsoppshelvetet!

Nej, Inte igen! Benada mig gud fran denna hemska matratt!

Ovanpa den ackliga soppan ligger ett halvstekt agg och flyter i vattnet. Fran denna sekund har det bara blivit varre och varre. Och nu, 3 dagar senare ar magen fortfarande helt urflippad, ringmuskeln rod av utmattning, vatskeersattningstabletterna haller pa att ta slut och kroppens energiresurser tryter.

Poh=Bajs, sa ar det och sa kommer det alltid att forbli i min varld.

 

Igar flog vi soder ut och befinner oss nu i Hoi An dar vi igarkvall var hos stadens skraddare och tog matt for kostymer som vi tankte hinna fa med oss har ifran, det aterstar att se hur det blir med den saken. Som sagt, inga dyra studieskulder hos Vietnameserna.

 

Nuvarander Pos.

 

Sapa ar moder naturs esse

 

Synd att vi forstor bilden

 

Petra Bardh! Ankan ar med!

 

Powernap

 

helvetets foda - Nudelsoppa a.k.a Bajssoppa

 

Dirty Chicks!

 

Var guide, Vy, ja, han heter sa alltsa..

 

Enl mig den vackraste bilden fran sapa

 

Middag med lokala familjen!

 

och har ar vi hela ganget!

 

Otroligt rolig bild

 

Detta ar saaa typiskt i den har delen av varlden. Faktum ar att det stammer bra..

 

//Leif GW


Kommentarer
Postat av: Petra B

Fatta vad han har upplevt nu! Kul för honom. Pe, du skulle haft mina o julias diareé tabl med dig! Funkar kanonerns. Ville bara få det sagt inte för att det hjälper dig precs, men ändå! :)

2011-03-31 @ 16:25:11
Postat av: xoxo

härligt att ni har det gott..tänkte på dig idag. en kompis och jag satt och pratade minnen.när vi var hos dig och fidde o förfestade.. till hösten blir det tre år sen, känns som igår när man tänker på det.. sovdags nu..arbetsdag som vanligt imorgon:) men jag är inte bitter.....godnatt pe.

2011-03-31 @ 22:57:52
Postat av: palmen pa stranden

Tankten som raknas Petra :) Har nagra piller i gron forpackning fran svenska apoteket som jag kor pa sa gott det gar. Fidde rakade dock overdosera forra resan och efter en veckas forstoppning fick han skaffa laxeringstabletter istallet..



xoxo, Later trevligt att forfesta med mig och Fidde, saker pa att det ar bra minnen du har ;)



2011-04-02 @ 06:28:32
URL: http://mangopalm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0