3142m stor vulkanklitoris

Fredag. 6 Maj. 2011

 

Last spotted in: Kuta beach, Bali, Indonesia

 

Pa begaran! Mina sinnen talar ut

Vad ser jag: Fran min plats utanfor hotellrummet ser jag tva blonda kvinnor sittandes pa sin balkong pa andra sidan vagen. Vafor ar inte Hasse som sitter mitt emot mig kvinna?

Men sen ar ju graset alltid gronare pa andra sidan…


Vad känner jag: Gladje at tanken att jag om 3 veckor kommer att motas av sval frisk luft, blommande korsbarstad, gront gras och arbetsloshet.

Sorg over att jag snart kommer att behova lamna den del av varlden jag anda tycker om mest.

Traningsverk i laren.


Vad hör jag: Regnet mot plattaket. Det regnar ofta, i stort sett regnat varje dag den senaste manaden. Men regn ar bra. Tillsammans med sol vaxer blommorna. Traden. Graset. Brosten.


Vad luktar jag: Solkram/massageolja/hav/svett/asiat (inte hunnit duscha an idag)

 

Hasselbackspotatis hissar: 3 veckor kvar

Hasselbackspotatis dissar: 3 veckor kvar

Hasselbackspotatis storsta semesterradslor: Myggor & Triggerfish

 

 

Kuta. Kuta beach. Kuta har ifran skulle jag vilja saga.

Balis eget Bali. Vafor ar jag har. Gud, varfor sande du mig hit? Var det for de magiska svamparna och den hel(ig)a kroppsmassagens skull? Jag trivs inte riktigt med sa mkt turister och folk omring mig, det kanns lite som pa A6 en regnig dag.

Det ar har det hander. Det ar hit turisterna flockas och det var har “Balibombningarna” agde rum 2002 (202 doda). Balibombningar, later spannande. Jag och Ulf har pratat om att aka till Ven.

Ja.. Jag kanner att jag inte har sa mkt mer att skriva om Kuta beach. Lat oss istallt raskt ga vidare till foregaende dygns betydligt mer spannande aktiviteter.

 

Basic fakta Mt Agung.

Det stora heliga berget pa indonesiska.

Landets 5:e hogsta topp och Balis hogsta, 3142m (1031m hogre an kebnekaise).

Berget, eller vulkanen, hade sitt senaste utbrott 1963 da ca 2000 personer dog.

 

Projektet att bestiga Mt Agung borjade redan i samband med f.g blogginlagg. Planerat in i minsta detalj, jag skulle halla mig vaken pa natten for att kunna sova pa dagen och kunna hoppa over kommande natt.

Forsta biten gick bra, att halla mig vaken pa natterna har aldrig varit nagot problem, men sen ringde klockan vid 9 och vi at frukost, jag checkade ut och vi begav oss till stranden. Plotsligt var det eftermiddag, jag hyrde en mc och begav mig upp i bergen, fick tag pa en guide och fixade med annat smatt och gott. Plotsligt gick solen ner, klockan var 19 och ogonlocken borjade redan bli tunga pga f.g natts somnbrist. Nu forstod jag att det hade varit betydligt battre med en ordentlig, lang somn natten innan.

 

En skon sak som hande pavag till Besakih (som var basen for klattringar via den sydvastra rutten pa berget), var nar jag kom korandes pa en smal vag som slingrade sig upp, hojdmeter for hojdmeter. Vagen var asfalterad och i storlek med vagen mellan Brogarn och Blahult (alla Habobor vet). Plotsligt ser jag nagot mitt i min fil, 30m framfor mig. En kille, naken, i skraddarsits med benen i kors. Handerna ihop framfor ansiktet precis som om han ber. Han bara sitter. Tanker sakert. Han har inte stand, sa det ar nog inte pa nakna tjejer.

 

Vid 22-tiden lamnar vi Besakih och beger oss. Guiden Poto, en rutinerad kille, 29 ar, 2 barnspappa. Klattrat beget mer an 150 ganger, har pratar vi rutin tankte jag!

-Anda tills vi 20 minuter in i vandringen var tvugna att vanda tillbaka till byn, pga att Potos ryggsack gick sonder. Det har borjar inte bra.

8 Timmar senare star vi pa “first top”och solen borjar ga upp. Kanslan i magen ar bra, men den dar lilla extra kanslan saknas, forst nu far jag veta att den absoluta hogsta punkten inte ar den vi star pa, vi ser heller inte ner i kratern, hogsta toppen ar en topp nagra hundra meter bort, “2:nd top” Och det ar mycket osakert om vi kan ta oss dit pga sakerhetsskal. Det har rasat mycket pa vagen dit och Poto kanns osaker. Vi overvager. Jag forklarar att jag absolut vill fortsatta i den man det ar mojligt, och vi tar oss over kraterkanten meter for meter.

Nu kommer oxa adrenalinet och kanslan i magen, nar vi vandrar pa den 50cm breda stigen mellan topparna. Ett felsteg at vanster innebar i basta fall en lang skumpig aktur pa rumpan ner bland stenar, grus och berg. Ett felsteg at hoger vore daremot forodande.

Poto gar forst, 20m framfor mig och hela passagen kanns fortfarande tillrackligt stabil och saker.

Vi kommer fram till toppen, klattrar upp sista metrarna, jag far syn pa den bla skylten som visar att toppen ar nadd. Klockan ar 06.20am Tordagen den 5 maj 2011.

Darefter foljer pa Potos initiativ kramkalas.

 

Jag och Poto har just natt toppen

 

Att trecka hela natten var en spannade upplevelse. 80% genom djungel, 20% berg. Djungeln bjod pa hala stigar, branta vattenskadade passager samt blodiglar.

 

Siluetten av toppen

 

2:nd top

 

Poto tar taten

 

Himlens farger skiktar i soluppgangen

 

Finaly!

 

Kratern. 300m djup, 700m diagonalt. Att den kan se sa har liten ut pa bild.

 

Jag och Anki pa toppen

 

Anki far vara hogsta punkt ett tag, hon gillar!

 

Berget skuggar stora delar av Bali vid soluppgangen

 

Poto gor frukost! Nudlar dagen till ara!




Langst till hoger syns Lombok, grann-on


Fran toppen syns nastan hela Bali, Lombok, Oarna utanfor och Delar av Java.


Poto vander hemat, alskar skuggan


Hemvagen blev en chansning, en vag Poto inte tagit tidigare. Tyvarr var den lite val brant och snarig, men betydligt snabbare!


Rock on Folk!

// O. Sundberg

Kommentarer
Postat av: Julia

ush. jag mår lite illa när jag ser bilder på stup och folk strax intill dom. Men gött kött! Nu har du klättrat på din världsvanelista! :)

2011-05-07 @ 18:52:42
Postat av: Julia

...and so has Anki*

2011-05-07 @ 18:53:19
Postat av: Petra B

Fina Anki, kan tänka att hon mår bra borta hos er. :) Egen fejan borde hon verkligen ha!! ;)Ses snart!

2011-05-09 @ 11:39:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0